نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

وابستگی به چه موادی، هشدار دهنده است

به گزارش سینا پرس فارس، دکتر عبدالرحیم اسداللهی گفت: داروهایی مانند ترامادول، دیفنوکسیلات، انواع داروهای حاوی کدئین و داروهایی مانند کلونازپام، دیازپام، فلورازپام، آلپرازولام نیز از جمله داروهای اعتیادآور هستند که درمان اعتیاد آنها بسیار دشوار است.

اسداللهی  افزود: برخی از فروشندگان مواد مخدر برای تبلیغ مواد خود ادعا می کنند که ماده شیشه اعتیاد ندارد؛ این در حالیست که شیشه از اعتیادآورترین مواد شناخته شده است و برخی موارد اعتیاد به این ماده، تنها از یک کنجکاوی ساده آغاز شده است.

او ادامه داد، دانستن این نکته ضروری است که شیشه به هیچ وجه در درمان اعتیاد به سایر مواد مانند خانواده تریاک و حاوی مرفین موثر نیست و این ادعا یک دروغ محض و فریبنده است.

وی ضمن اشاره به اینکه، برای حفاظت از فرزندانمان آگاهی و توانمندی های ضروری زندگی مانند مهارت نه گفتن، حل مسئله و تصمیم گیری لازم است خاطر نشان کرد: ورزش کردن نقش پیشگیرانه دارد، اما کامل نیست. در کنار ورزش، ارتباط صمیمی با فرزند و آموزش خطرهای مواد اعتیادآور، پرهیز از مصرف سیگار و قلیان نیز از ضرورت های پیشگیری از اعتیاد محسوب می شود.

این عضو هیات علمی گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت شیراز، چند توصیه به والدین برای پیشگیری از اعتیاد فرزندان ارائه نمود.

*دوستان فرزندانتان را بشناسید.

*در منزل قانونگذاری کنید.

*با فرزندانتان (با توجه به سنش) بی پرده و صریح در مورد مواد مخدر و روانگردان ها صحبت کنید.

*با فرزندانتان رابطه عمیق دوستی ایجاد کنید.

*فرزندانتان را به انجام فعالیت های ورزشی ترغیب کنید.

*اعتقادات مذهبی فرزندانمان را تقویت کنیم.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

خروج از نسخه موبایل