به گزارش سینا پرس فارس، بلال احمد، معلم ریاضی اهل سریناگای کشمیر ساخت خودرویی لوکس و پایدار را که تنها متعلق به قشر فوق ثروتمندان نباشدهدف خود قرار دادهاست.
افزایش قیمت سوخت در مناطق شمالی و ادامه غیبت تسلا در بازار هند، موقعیت را برای عرضه اختراع او مناسبتر کردهاست و باعث شده طراحی خودروی شامل پنلهای خورشیدی او توجه علاقهمندان را به خود جلب کند.
او افزود: برای مردم معمولی داشتن خودروهایی مثل بنز، فراری و ب ام دابلو مثل رویا میماند و فقط تعداد کمی میتوانند به آنها دست یابند. ایده من ساخت خودرویی بود که حسی لوکس به مردم عادی بدهد.
اختراع او به عنوان اولین خودروی خورشیدی این دره شناخته میشود. جامو و کشمیر سردترین مناطق کشور با آب و هوایی غالبا ابری هستند. بلال احمد اضافه میکند: من از پنلهایی استفاده کردم که حتی در روزهای کم نور بالاترین بهرهوری را داشتهباشند.
نکته مورد توجه دیگر این است که اختراع احمد بدون هیچ حامی مالی تولید شدهاست. او که دو فرزند دارد، پس از مطالعه مدلهای مختلف خودروهای دهه ۵۰ و مشاوره با متخصصین، بیش از ۱.۵ میلیون روپیه (برابر ۱۸۲۰۰ یورو) برای ساخت خودروی کاملا اتوماتیک خود هزینه کردهاست.
بلال احمد میگوید: هنگامی که پروژه را شروع و حتی تمام کردم، هیچکس به من کمک مالی نکرد. اگر حمایت لازم را داشتم، شاید ایلان ماسک هند می شدم.
چه چیز این خودروی خورشیدی را منحصر به فرد می کند؟
اولین مورد قابل توجه در مورد اتومبیل احمد این است که هر فضای موجود از کاپوت گرفته تا شیشه عقب، با پنلهای خورشیدی پوشیده شدهاست.
رمز موفقیت او تولید حداکثر انرژی از سطح تقریبا کوچک در دسترس خودروی سدان است. این کارآفرین پنلهای خورشیدی تککریستالی را انتخاب کرده است که در آنها هر سلول نیروزای نوری (photovoltaic) از یک کریستال سیلیکونی ساخته شدهاست و این مدل در مقایسه با دیگر پنلهای خورشیدی، یعنی پلی کریستالینها، انرژی الکتریکی بیشتری تولید میکنند.
دومین ویژگی طراحی که شاید حتی قابل توجه تر هم باشد، این است که خوردو دارای بالهایی است که به بالا باز میشوند و به نظر میرسد اگر باد کافی وجود داشته باشد، می تواند پرواز کند.
عمرعبالله وزیر جامو و کشمیر در حساب توییتر خود اتومبیل احمد را با خودروی معروف فیلم بازگشت به آینده مقایسه کرد، البته این اختراع برای سفر در زمان نیست بلکه برای جذب هرچه بیشتر نور خورشید از آسمان است. احمد میگوید که به وسیله کنترل از راه دور میتواند همزمان با جابجایی خورشید در آسمان جهت پنلها را تغییر دهد.
او می افزاید: «همچنین سیستم ترمز برای حفظ انرژی، نیرو را در باتریهای خود بازتولید می کند. این سیستم سازگار با محیط زیست است، از انرژی رایگان استفاده می کند و پتانسیل عظیمی در تحول بازار دارد.»
آیا تولید این خودرو می تواند شغلهای سبز جدیدی برای جوانان کشمیری به وجود آورد؟
احمد علاوه بر نبود بودجه دولتی به دلیل کمبود تجهیزات با مشکل مواجه شدهاست. این خودرو از باتری سربی اسیدی استفاده می کند، اما می توان آن را با باتری لیتیومی با استفاده از وسایل مناسب ارتقا داد.
احمد میگوید: مشکل دیگر بیتجربگی مکانیکهای محلی است. کمبود اطلاعات آنها، توضیح مسائل را برایشان سخت میکند.
این مخترع امیدوار است با تاسیس شرکتی بتواند خودروی خود را به تولید انبوه برساند و این موضوع موقعیت شغلی باارزشی برای جوانان این منطقه فراهم میکند. او میگوید نام شرکت YMC خواهد بود که از حروف ابتدایی نام فرزندانش، یوشا و مایشا تشکیل شدهاست.
در حالی که این پروژه همچنان نیاز به حامی دارد اما احمد از پیش از حمایت مرکز نوآوری در موسسه ملی فناوری سرینگر برخوردار است.
ساعد پرویز رئیس مرکز انستیتوی بینالمللی محیط و توسعه (IIED) میگوید: این مرکز به احمد کمک می کند تا اختراع خود را توسعه دهد و برای او با صنایع و یا انجمنهایی که می توانند به او کمک کنند ارتباط ایجاد میکند. مخترعان محلی ما به انگیزه و بازار نیاز دارند. چالش ما فراهم کردن بازار برای اختراعات است.
گزارش: محمدرضا قشقایی زاده