نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بهترین راه برای شادمانی و سلامتی

به گزارش سینا پرس فارس، طی یک پژوهش، سوال "بهترین راه برای شادمانی و سلامتی" از جوانان پرسیده شد. بیش از ۸۰ درصد آنها در جواب گفتند مهمترین هدف آنها در زندگی پولدار شدن است، و ۵۰ درصد از همین افراد گفتند هدف مهم دیگر آنها مشهور شدن است.

مساله اینجاست که نمی شود تصویری از کل زندگی یک انسان از ابتدا تا به انتها داشت تا فهمید چه چیزهایی باعث خوشبختی آن ها شده است. در تحقیقات، فقط دربارۀ گذشتۀ آدمها می شود از آنها سوال کرد، و این هم اطلاعات کاملی را در اختیار نمی گذارد زیرا  افراد خیلی چیزها را دربارۀ زندگی خود فراموش می کنند. 

در تحقیقی که دربارۀ کل زندگی آدمها، از نوجوانی تا پیری،انجام شد تا مشخص شود واقعا چه چیزهایی آنها را خوشحال و سالم نگه می دارد، زندگی ۷۲۴ مرد به مدت ۷۵ سال مورد پیگیری قرار گرفت، به این ترتیب که در سالهای مختلف عمر از نوجوانی تا پیری، از آنها دربارۀ کار، زندگی خانوادگی و سلامتی آنها سوال شده است.

نکتۀ مهم این است که مشخص نبود زندگی این افراد در آینده چگونه رقم خواهد خورد. تحقیقاتی مثل این، انگشت شمارند. تقریبا اکثر اینگونه پروژه ها در کمتر از ۱۰ سال خاتمه می یابند، زیرا شرکت کنندگان از ادامۀ همکاری منصرف می شوند، بودجه های تحقیقاتی به پایان می رسند، و یا پژوهشگران علاقمندی خود را از دست می دهند یا می میرند. اما این تحقیق به همت چندین نسل از پژوهشگران ادامه پیدا کرد.

در زمان شروع تحقیق در بیش از ۷۰ سال قبل، پژوهشگران به خانه های برخی پسران نوجوان رفتند و با آنها و والدین شان صحبت کردند و آنها را مورد معاینات پزشکی قرار دادند. آنگاه این پسرها بزرگ شدند و به میانسالی رسیدند. آنها کارگر کارخانه، وکیل، معلم یا دکتر شدند، یک نفر رییس جمهور امریکا شد، برخی الکلی و معدودی دچار اسکیزوفرنی شدند. بعضی از آنها خود را از پایین ترین سطوح اجتماع به بالاترین رساندند، و برخی معکوس این روند را طی کردند. 

حدود ۶۰ نفر از ۷۲۴ نفری که تحقیق با آنها آغاز شد هنوز زنده و بیش از نود سال سن دارند و در تحقیق شرکت دارند. هر دو سال یک بار با افراد باقیمانده تماس گرفته میشود و دربارۀ زندگی آنها سوال می شود. برای اینکه تصویر دقیقی از وضعیت این افراد به دست آورده شود، به فرستادن پرسشنامه برای آنها اکتفا نشد، بلکه به خانه های آنها مراجعه کردند و پروندۀ پزشکی آنها مطالعه می شد، از آنها آزمایش خون گرفته میشد و اسکن مغزی انجام می گردید، با بچه هایشان صحبت میشد، و از زندگی روزمره و روابط خانوادگی آنها فیلم برداری انجام شد.

حال جالبتر میشود اگر اشاره شود که ده ها هزار صفحه اطلاعات که در این تحقیق در طول چندین دهه جمع آوری شد به محققان دربارۀ زندگی چه می گوید. حاصل تحقیق این است که پول، شهرت و سخت کار کردن، هیچ یک باعث خوشبختی نمی شوند. نتیجۀ گرانقدر این تحقیق ۷۵ ساله را به خاطر بسپارید: روابط خوب، ما را خوشحالتر و سالم تر نگه می دارد. همین.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

خروج از نسخه موبایل