نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

علل عدم پیری خونسردان به دیگر جانوران

به گزارش سینا پرس فارس، یک تیم بین المللی متشکل از ۱۱۴ محقق، طول عمر و روند پیری ۷۷ گونه از خزندگان و دوزیستان را در حیات وحش به طورعمیق مورد مطالعه قرار داده‌اند. این نتایج نشان می‌دهد که برخی از این حیوانات آهسته‌تر پیر می‌شوند یا حتی اصلاً پیر نمی‌شوند.

بر اساس رکوردهای جهانی گینس، جاناتان، لاکپشت غول‌پیکر با ۱۹۰ سال سن، پیرترین حیوان زنده روی زمین لقب گرفته است. اینکه این عنوان به یک لاک پشت می رسد دیگر کسی را شگفت زده نمی کند. با این حال، عمر طولانی خزندگان تا همین اواخر نسبتاً ضعیف شناخته شده بود.

از ۳۰ گونه مهره دار شناخته شده‌ای که می‌توانند پس از ۱۰۰ سال زنده بمانند، ۲۶ مورد از آنها حیوانات اکتوترمی هستند که معمولا به عنوان یک جانور «خون سرد» شناخته می‌شوند. بدین معنی که نمی‌توانند حرارت بدن خود را تنظیم کند بنابراین دمای بدن آن طبق محیط اطرافش تغییر می‌کند.

از سوی دیگر، محققان دریافتند حیواناتی که دارای محافظ هستند؛ مانند خار، کاراپاس و پوسته سخت یا زهر، پیری کندتر و طول عمر بیشتری دارند. چرا که آنها معمولاً به راحتی شکار نمی‌شوند. با این حال، این مزیت به این معنا نیست که این جانوران جاودانه هستند؛ هیچ کس از تصادف یا بیماری مصون نیست.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده
 

خروج از نسخه موبایل