نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تپ اختر چهارده ساله کشف شد

به گزارش سینا پرس فارس، تپ‌اخترها ستاره‌های نوترونی در حال چرخش‌اند، بقایای متراکم ستارگان غول‌پیکر پیشین که به ابرنواختر تبدیل شده‌اند، و میدان‌های مغناطیسی عظیم آن‌ها انفجارهای رادیویی منظمی را ایجاد می‌کنند که از درخشان‌ترین سیگنال‌های آسمان به شمار می‌روند.

اما تپ‌اختر وی‌تی ۱۱۳۷-۰۳۳۷ تا سال ۱۹۹۸ در بررسی‌های تلسکوپ‌های رادیویی آشکار نشده بود. تازه در سال ۲۰۱۸ بود که انفجارهای این تپ‌اختر خود را در آرایه بسیار بزرگ کارل جی. یانسکی (VLA) و آرایه بسیار بزرگ (VLASS) نشان داد و از آن زمان تاکنون، هر بار که ستاره‌شناسان رصد کرده‌اند، مشاهده شده است.

بر اساس پژوهشی که در دویست‌و‌چهلمین نشست انجمن نجوم آمریکا در پاسادنا، کالیفرنیا ارائه شد، دو دلیل برای ظاهر شدن دیرهنگام تپ‌اختر وجود دارد. نخستین دلیل سن این تپ‌اختر است.

گِرگ هالینان، استاد اخترفیزیک دانشگاه کلتک، در این زمینه گفت: براساس ویژگی‌های این تپ‌اختر، این تپ‌اختر بسیار جوان است‌ــ عمر آن احتمالا ۱۴ سال است، اما از ۶۰ تا ۸۰ سال بیشتر نیست.

دلیل دیگر این است که تا همین اواخر، بقایای ستاره غول‌پیکری که پیش از تشکیل تپ‌اختر منفجر شده، آن را از دید پنهان کرده بود. ماده ستاره‌ای که انفجار ابرنواختری به بیرون پرتاب کرده بود انفجارهای رادیویی را مسدود می‌کرد، تا زمانی که ماده‌ بیشتر جرم ستاره پیشین‌ خارج‌شده و پوسته تشکیل‌شده از مواد ستاره‌ای به اندازه کافی نازک شد و امکان عبور سیگنال‌ها فراهم شد.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده
 

خروج از نسخه موبایل