نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف بزرگترین باکتری دنیا

به گزارش سینا پرس فارس، دانشمندان در یک باتلاق‌ حرا "نوعی باتلاق آب شور با درختان حرا"کارائیبی، بزرگ‌ترین باکتری دنیا را کشف کردند،با اینکه بیشتر باکتری‌ها میکروسکوپی‌اند، تیومارگاریتا مگنیفیکا اندازه مژه انسان است و با چشم غیرمسلح دیده می‌شودواین موجود در واقع برای انسان خطرناک نیست، اما اندازه‌اش دانشمندان را حیرت‌زده کرده است.
شون ماری ولاند، از موسسه ژنوم مشترک در آزمایشگاه ملی لارنس برکلی در ایالات متحده، گفت: این باکتری‌ها حدود پنج بار از بیشتر باکتری‌ها بزرگ‌ترند. با در نظر گرفتن همه جوانب برای ما انسان‌ها، مثل این می‌ماند که با انسان دیگری روبه‌رو شویم که به بلندی کوه اورست باشد.
این باکتری که یک سانتی‌متر طول دارد، در حال زندگی روی برگ‌های در حال پوسیدن یک درخت حرا در کارائیب کشف شد که این گونه به دسته تیومارگاریتا (Thiomargarita) تعلق دارد. پروفسور گونزالس- ریزو، از دانشگاه آنتیلز گوآدلوپ، نحوه نامگذاری این باکتری را توضیح داد: مگنیفیکا از مگنوس می‌آید که در لاتین به معنای بزرگ است و به نظر من محشر است که شبیه کلمه فرانسوی مانیفیک (magnifique) [به معنی محشر و فوق‌العاده] است.
او افزود: این نوع کشف پرسش‌های جدیدی را در مورد موفوتایپ‌های باکتریایی "رشته‌ای از باکتری‌های موجود در یک گونه" که پیش از این هرگز مطالعه نشده بودند، مطرح می‌کند.
پروفسور اولیویه گراس، همکار او، در سال ۲۰۰۹ در هنگام ماموریتش در باتلاق‌های حرای گوآدولوپ با این گونه روبه‌رو شد.
او گفت: وقتی آن‌ها را دیدم، با خودم گفتم چه عجیب؛ اول فکر کردم فقط یک چیز عجیب است؛ رشته‌هایی سفیدرنگ که باید به چیزی مانند برگ در گل‌ولای باتلاق وصل باشد.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده
 

خروج از نسخه موبایل