نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نشخوار فکری ما باعث افسردگی بیشتر می شود

به گزارش سینا پرس فارس، لیف ادوارد اوتسن کنیر، استاد گروه روانشناسی دانشگاه علم و فناوری نروژ (NTNU) می‌گوید: «فراتفکرها – یا فراشناخت‌ها – افکاری هستند که ما در مورد افکاری که فکر می‌کنیم فکر می‌کنیم». .

روانشناس و اولین نویسنده Helene Pedersen توضیح می دهد: داشتن افکاری در مورد تفکر خود که کم و بیش از آن آگاه هستیم بسیار رایج است، افکار مربوط به تفکر خود ما به خودی خود مضر نیستند. افکار مثبت در مورد تفکر خود می تواند ما را به تفکر در موضوعاتی که می خواهیم بیشتر در مورد آنها فکر کنیم و شاید حتی بیشتر لذت ببریم، سوق دهد. اما این ممکن است برای برخی افراد بد باشد.

آیا من غیر طبیعی هستم؟

فراشناخت های منفی می تواندبرای مثال این باشد: که فکر می کنیم فکر افسرده شدن نشانه ای است که ما آسیب دیده ایم، یا ممکن است فکر کنیم که پرورش ما غیر قابل کنترل است.

برای برخی از افراد، این تفکر نشخوارکننده باعث ایجاد افکاری می شود که خروج از آنها دشوار است. این افکار می توانند به سرعت منجر به درگیر شدن در یک الگوی منفی و خودتقویت کننده شوند.

پدرسن می‌گوید: «فقط زمانی مشکل ایجاد می‌شود که ما بسیاری از آن افکار منفی در مورد تفکر خود داشته باشیم، و در یک الگوی فکری ناگوار قرار می‌گیریم که متوقف کردن آن دشوار است».

اما کنیر تشویق می کند. "ما کالاهای ضعیف یا آسیب دیده نیستیم، و یادگیری این که شما واقعاً می توانید خودتان را کنترل کنید، می تواند به سرعت با درمان فراشناختی انجام شود."

علائم افسردگی در جوانان شایع است. دختران بیشتر از پسران این علائم را دارند و اغلب اوقات تشخیص افسردگی نیز دارند.

کنیر می‌گوید: «ما متوجه شدیم که دلایل اصلی علائم افسردگی مداوم، متا افکار منفی و فکر کردن است، و این برای هر دو جنس و بدون توجه به سن صدق می‌کند.

 

بهتر شدن مستلزم غلبه بر الگوها، افکار و اعمال خودتقویت کننده است.

پروفسور کنیر می گوید: "ما معتقدیم که درمان فراشناختی می تواند یک درمان موثر در درمان علائم افسردگی برای جوانان نیز باشد."

 اینگرید گرونیس، روانشناس می گوید، بنابراین تمرکز روی این موضوع برای جلوگیری از افسردگی می تواند مفید باشد، او می‌گوید: «این درمان ما را قادر می‌سازد هم به افرادی که در حال حاضر علائم افسردگی فزاینده دارند کمک کنیم و هم از بروز چنین علائمی در دیگران جلوگیری کنیم.»

درمان فراشناختی شکل جدیدی از درمان است که توسط آدریان ولز در دانشگاه منچستر ابداع شده است، جایی که هدف اصلی آن توقف فرآیندهای تفکر منفی و تغییر فراشناخت ها در مورد چنین نگرانی و نشخوار فکری است.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: scitechdaily

 

خروج از نسخه موبایل