نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

زیر قاره جنوبگان دنیایی پنهان کشف شد

به گزارش سینا پرس فارس، دانشمندان می‌گویند در رودخانه‌ای زیرزمینی زیر قاره جنوبگان، اکوسیستمی کشف شده است که تا پیش از این مشاهده نشده بود، این دنیای پنهان میزبان انبوهی از موجودات میگومانند- در یک حفره زیرزمینی شبیه کلیسای جامع زیر یخ‌تاق راس، یک صفحه یخی شناور متصل به ساحل شرقی قاره، پیدا شد.

محققان در زمان این کشف آنجا حضور داشتند و مشغول بررسی این بودند که این دهانه زیرزمینی هنگام ذوب شدن یخ‌تاق‌ها در اثر بحران اقلیمی، ممکن است چه نقشی ایفا کند.

اما زمانی که آن‌ها داخل یخ را سوراخ کردند، دوربین آن‌ها پر از دوجورپایان (رُش) بود؛ موجوداتی کوچک با اجداد مشابه خرچنگ‌ها و لابسترها.

کریگ استیونز، از موسسه ملی آب و جو نیوزیلند که در حال اجرای این پژوهش بود، می‌گوید: «ما تصور می‌کردیم مشکلی در دوربین وجود دارد اما زمانی که تنظیم لنز بهتر شد، وجود انبوهی از بندپایان با اندازه حدود پنج میلی‌متر را متوجه شدیم. ما آزمایش‌هایی را در بخش‌های دیگر یخ‌تاق انجام داده‌ بودیم و فکر می‌کردیم که به همه‌چیز آنجا تسلط داریم؛ اما این بار شگفتی‌های بزرگی پیش آمد.»

«ما از خوشحالی در پوست خود نمی گنجیدیم. زیرا شنا کردن همه آن جانور پیرامون تجهیزات ما به این معنی بود که به‌وضوح یک اکوسیستم مهم در آنجا وجود دارد.»

هوو هورگان، سرپرست پروژه از دانشگاه ته‌هرنگا واکا ویکتوریا ولینگتون، نخستین فردی بود که هنگام بررسی تصاویر ماهواره‌ای، پس از مشاهده یک شیار در یخ‌تاق، دهانه رودخانه را دید.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

خروج از نسخه موبایل