نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کرامت انسانی یکی از مهمترین شاخص‌های برتری انسان به دیگر موجودات

به گزارش سینا پرس فارس، رئیس جهاددانشگاهی استان فارس در مراسم جشن میلاد حضرت امام رضا(ع)، ضمن تبریک ایام دهه کرامت، به تبیین مقام انسان از نگاه کلام وحی و اهل بیت(ع) پرداخت.

دکتر مظاهر بابایی نام‌گذاری دهه کرامت را بسیار مدبرانه توصیف و تاکید کرد: یکی از مهمترین شاخص‌های برتری انسان به دیگر موجودات "کرامت انسانی" است که در فرهنگ اسلامی به 2 نوع ذاتی و اکتسابی تقسیم می شود.

بابایی با بیان اینکه مناسب ترین تعریف برای "کرامت"؛ عظمت و ارزش های ذاتی و درونی انسانی است که در دیگر موجودات نیست، به آیاتی از کلام الله مجید در خصوص اهمیت مقوله کرامت پرداخت و خاطرنشان کرد که خداوند پیامبر خود را با این صفت معرفی میکند.

او با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم یکی از ملاکهای برتری انسان را کرامت، دانسته و براساس این معیار، مقام و منزلت انسان نسبت به سایر موجودات را به عالیترین شکل تجلیل و تبیین کرده است، لزوم توجه به حفظ و ارتقاء کرامت به عنوان یک ویژگی ممتاز تاکید کرد.

بابایی در بیان کرامت ذاتی و اکتسابی، گفت: کرامت ذاتی به طور تکوینی در کنار سایر نعمت‌ها و قابلیت‌های خاص، درون انسان به ودیعه گذاشته شده و انسان نقشی در گرفتن این مقام ندارد. به همین دلیل انسان برتر از سایر موجودات است.

او با اشاره به آیه 70 از سوره مبارکه اسراء و تاکیدات خداوند بر فضیلت و برتری بخشیدن فرزندان آدم، خاطرنشان کرد: از این آیه استنباط میشود که حد اعلای تمام صفات و کمالات همه موجودات عالم در انسان به ودیعه نهاده شده است.

بابایی با ذکر این نکته که خداوند این کرامت را درون همه انسان‌ها قرار داده است، گفت: این موضوع شامل همه انسان‌ها حتی کافر، مشرک و فاسق هم می‌شود اما آنان نتوانستند از این گوهر بی همتا استفاده کنند و آن را به پای ارزشهای دروغین و فناپذیر، هدر دادند.

رئیس جهاددانشگاهی استان فارس خاطرنشان کرد که در کرامت اکتسابی، منظور رسیدن به علو درجات روحی و اعتلای معنویست و پایه و اساس این مهم، تقوا و پرهیزگاری است.

بابایی با تاکید براینکه حفظ کرامت انسانی را باید در ابعاد فردی و اجتماعی مد نظر قرار داد، متذکر شد که حفظ شان و پاسداشت کرامت انسانی در گام اول توسط هر فرد انجام شود و تا زمانیکه فرد به جایگاه انسانی خود توجه نکرده و پی نبرد و برای آن اهمیت قائل نباشد، قطعا به اهمیت و ضرورت حفظ کرامت و شان انسانی جامعه نیز پی نخواهد برد.

رئیس جهاددانشگاهی، خودداری از قضاوت افراد، وارد کردن تهمت و افترا و حسادت ورزیدن نسبت به یکدیگر را از موارد مهم در دستیابی به فضائل اخلاقی و جایگاه انسانی برشمرد.

بابایی با بیان اینکه، تهمت، افترا و حسادت، به معنی زیرپا گذاشتن کرامت انسانی در بعد فردی و اجتماعی است، تاکید کرد که اولین لطمه‌ی چنین رفتارهایی به خود فرد باز می‌گردد و او را از شان انسانی دور می‌کند.

رئیس جهاددانشگاهی فارس، اظهار نظر غیرمنصفانه نسبت به افراد، سازمان و جامعه را نیز از رذائل اخلاقی دانست که با پرهیز از آنها، به لطافت روح انسانی کمک خواهد شد، گفت: انسانی که تقویت معنویت را مد نظر قرار داده و اهل بیت را الگوی خود قرار دهد، به جایگاه رفیع انسانی دست خواهد یافت.

بابایی همچنین با اشاره به اینکه خرداد، ماه رویدادهای مختلف است، سوم خرداد و آزادی خرمشهر، چهاردهم خرداد سالروز رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و پانزده خرداد سالگرد قیام خونین مردم ایران، بود که در تاریخ ماندگار شد.

همچنین در این مراسم، به قید قرعه هدایایی در قالب کمک هزینه سفر به مشهد مقدس، به شماری از جهادگران دانشگاهی اختصاص یافت.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

خروج از نسخه موبایل