نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

قطب شمال سرد تر است یا قطب جنوب

به گزارش سینا پرس فارس، قطب شمال و قطب جنوب سردترین نقاط روی زمین هستند. با این حال، هر چقدر این مناطق شبیه به هم به نظر برسند، یکی از آنها بسیار یخ زده تر از دیگری است.

بنابراین، کدام قطب سردتر است؟

هم قطب شمال و هم قطب جنوب سرد هستند زیرا موقعیت آنها در بالا و پایین سیاره به این معنی است که نور مستقیمی از خورشید دریافت نمی کنند، در هر دو مکان، خورشید همیشه در افق قرار دارد، حتی در میانه تابستان آنها. در طول زمستان های آنها، خورشید آنقدر زیر افق قرار دارد که ماه ها در یک زمان طلوع نمی کند.

علاوه بر این، سطوح سفید یخ و برف در قطب ها به شدت بازتابنده هستند. این بدان معنی است که بیشتر انرژی نور خورشید که به آنها می رسد به فضا باز می گردد و هوای بالای آن سطوح را نسبتاً خنک نگه می دارد.

به گفته مؤسسه اقیانوس شناسی Woods Hole  اگرچه این عوامل هر دو قطب را کاملاً سرد می کنند، اما قطب جنوب به طور قابل توجهی سردتر از قطب شمال است. میانگین دمای سالانه در قطب شمال در زمستان منفی 40 درجه فارنهایت (منهای 40 درجه سانتیگراد) و در تابستان 32 فارنهایت (0 درجه سانتیگراد) است. در مقابل، میانگین دمای قطب جنوب بسیار یخبندانتر است، با میانگین دمای سالانه منفی 76 فارنهایت (منهای 60 درجه سانتیگراد) در زمستان و منفی 18 فارنهایت (منهای 28.2 درجه سانتیگراد) در تابستان.

 

قطب شمال در مقابل قطب جنوب

دلیل اصلی سردتر بودن قطب جنوب از قطب شمال در تفاوت کلیدی است که بین آنها نهفته است. رابین بل، دانشمند قطبی در رصدخانه زمین لامونت-دوهرتی دانشگاه کلمبیا در نیویورک، گفت: «قطب شمال یک اقیانوس و قطب جنوب یک قاره است.

قطب شمال اقیانوسی است که توسط خشکی احاطه شده است. قطب جنوب سرزمینی است که توسط اقیانوس احاطه شده است. آب کندتر از خشکی سرد و گرم می شود و در نتیجه دمای شدید کمتری دارد. حتی زمانی که اقیانوس منجمد شمالی با یخ پوشیده شده است، دمای نسبتاً گرم آب‌های آن تأثیر معتدلی بر آب و هوای آنجا دارد و به قطب شمال کمک می‌کند گرم‌تر از قطب جنوب بماند.

علاوه بر این، در حالی که قطب شمال در سطح دریا قرار دارد، قطب جنوب با ارتفاع متوسط حدود (2300 متر) مرتفع ترین قاره است. هرچه بالاتر می رود، سردتر می شود.

در هر دو قطب شمال و جنوب، پوشش یخ در طول سال تغییر می کند، در زمستان های طولانی و تاریک رشد می کند و در تابستان های روشن و به طور فزاینده ای گرم ذوب می شود.

مترجم: فاطمه خداپرست

منبع: livescience

خروج از نسخه موبایل