نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جایگزین های تنبیه برای بچه ها

به گزارش سینا پرس فارس، بسیاری از والدین برای تربیت کودکشان راه های مختلفی را امتحان می کنند، از کتک زدن کودک گرفته تا محروم کردن، اخم کردن و گفتن جملاتی از قبیل دیگه دوستت ندارم و… از طرف دیگر والدینی هم هستند که اصلا اعتقادی به تنبیه کودکان ندارند و سعی می کنند با تشویق کودکشان را تربیت کنند به نظر شما کدام روش مناسب تر است، فقط تنبیه؟ فقط تشویق؟ یا تنبیه در کنار تشویق؟ با وجود این که از نظر بسیاری از والدین، تنبیه کردن هم یکی از شیوه های تربیتی است، اما آن چه که مهم است چگونه تنبیه کردن است؟

به جای تنبیه، تقبیح شدید خود را بیان کنید بدون اینکه به شخصیت فرزندتان حمله کنید. مثلا پدری که می بیند فرزندش ابزار او را برداشته و در حیاط زیر باران رها کرده چه عکس العملی می تواند داشته باشد؟ میتواند فریاد بزند، عصبانیت خودش را با تندی بیان کند و میتواند باجدیت به فرزندش تذکر بدهد بدون اینکه به فرزندش اهانت کرده باشد. مثلا بگوید؛ "از اینکه ابزار نوی من توی حیاط زیر بارون رها شده و زنگ زده خیلی عصبانی ام…" 

 1- به جای تنبیه، انتظارات خود را جزء به جزء برای فرزندتان شرح دهید. 
انتظار دارم وقتی ابزار من را قرض میگیری مثل اول برگردانی

2- راه جبران خطا را به فرزند خود نشان دهید. 
از این به بعد وقتی ابزار من را می گیری سریع سر جاش برگردان

3- به کودک فرصت دهید. 
پسرم تو میتوانی ابزار من را امانت بگیری و دوباره برگردانی و در مقابل میتونای امتیاز استفاده از آن را کلا از دست بدهی. تصمیمش با خودت

4- با موضوع برخورد فعال داشته باشید. 
کودک: چرا درب جعبه ابزار قفله است؟! 
پدر: تو به من بگو چرا

5- مشکل گشایی کنید.
پسرم به نظر تو چه راهی می توانیم پیدا کنیم که هر وقت به ابزار من احتیاج داری بتوانی از آنها استفاده کنی؟ در ضمن مطمئن باشم که هر وقت لازمشان داشتم سر جایشان باشند.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

خروج از نسخه موبایل