نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اسنپ شرکتی که از ابتدای کرونا چهار برابر بزرگتر شد

به گزارش سینا پرس فارس، گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰ که به تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد کل کاربران این اپلیکیشن در سال گذشته از مرز ۵۲ میلیون نفر گذشته است که نزدیک ۱۱ میلیون کاربر در سال ۱۴۰۰ به کاربران این اپلیکیشن افزوده شده‌اند.
کاربران اسنپ
در این گزارش آمده است از جمعیت بیش از ۳ میلیونی رانندگان اسنپ تنها ۱۰۰ هزار نفر را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و این یعنی ۳ درصد از جامعه رانندگان اسنپ، زنان هستند. در این گزارش همچنین آمده است رکوردها سفرهای اسنپ در تاریخ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ با عددی بیش از سه میلیون و دویست هزار سفر شکسته شده است. بیشترین رشد استفاده از اپلیکیشن اسنپ نیز در بین شهرها با توجه به تعداد سفرها نسبت به سال گذشته به ترتیب در استان‌های تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و کرج بوده است. اردبیل، رباط کریم و رشت نیز به ترتیب در جایگاه کمترین رشد در استفاده از سوپر اپ اسنپ قرار دارند.

کاربران اندرویدی با متوسط ۱۰ میلیون بار در روز رکوردار بیشترین باز کردن اپ اسنپ هستند در جایگاه بعدی نیز وب اپلیکیشن و iOS قرار دارد.پرکاربردترین سرویس‌ها در اپ اسنپ، خودرو و غذا هستند.


رکورد سفرهای اسنپ نیز به ۲۲ اسفند ماه و عدد بیش از سه میلیون و دویست هزار سفر اختصاص می‌یابد. موضوعی که محمود فوز یکی از بنیانگذاران گروه اسنپ در مراسم «گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰» آن را در خاورمیانه شگفت‌انگیز خواند و گفت: آمارهایی که در ایران به دست آورده‌ایم حتی اوبر در یک شهر مشخص به آن نرسیده است. گرچه ایران با موانعی مثل تحریم‌ها در ایران مواجه است اما تحلیل داده‌های به دست آمده نشان می‌دهد بازار ایران ظرفیت و پتانسیل قابل توجهی برای رشد دارد.


تسویه آنی و کاهش درخواست پول نقد از مسافر
نگرانی رانندگان راجع به دسترسی سریع به درآمدشان گاهی باعث درخواست وجه نقد از مسافران می‌شد، موضوعی که در بسیاری از اوقات برای مسافران غیر محترمانه و ناممکن به نظر می‌رسید. اسنپ در سال ۱۴۰۰ امکان تسویه در لحظه را فعال کرد و بنا به آمارهای منتشر شده ۴۹ درصد رانندگان از امکان تسویه حساب در لحظه استفاده می‌کنند و این قابلیت باعث کاهش ۲۲درصدی میزان درخواست پول نقد از مسافران شده است. همچنین بخش عملیات اسنپ از افزایش ۸۸درصدی ثبت نام کاربران راننده در این سوپر اپلیکیشن خبر می‌دهد که ۷۰درصد این ثبت‌نام‌ها در محل توسط بازاریاب‌های اسنپ و ۳۰درصد دیجیتال و آنلاین انجام شده است.
میانگین درآمد رانندگان اسنپ
میانگین درآمد کاربران راننده‌ای که به صورت تمام وقت کار می‌کنند ۱۰ میلیون تومان و رانندگانی که به صورت پاره وقت از اسنپ امرار معاش می‌کنند بین ۳ تا ۴ میلیون اعلام شده است.عجیب‌ترین درآمد نیز تعلق می‌گیرد به راننده‌ای که در سال گذشته ۲۹۱میلیون درآمد از اسنپ کسب کرده و بیش از ۱۴هزار سفر در یک سال انجام داده است.

ضمن اینکه اسنپ با توجه به اینکه رانندگی در کلان شهرهارا استرس‌زا و دارای دشواری‌های بسیار می‌داند به کمک اسنپ دکتر برای رانندگان تست روانشناسی رایگان انجام می‌دهد و رانندگانی که امتیاز پایین کسب کنندمی‌توانند از خدمات رایگان مشاوره اسنپ دکتر نیز استفاده کنند.
رضایت ۸۲ درصدی کاربران از سرویس اسنپ باکس
در بخش دیگری از این گزارش که به سایر خدمات این سوپر اپلیکیشن اختصاص یافته، به رضایت ۸۲ درصدی کاربران از سرویس اسنپ باکس پرداخته شده است. در این گزارش همچنین تعداد کاربران راننده اسنپ باکس در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۹۴ هزار نفراعلام شده و بیشترین تعداد سفر یک کاربر راننده باکس ۱۹هزار سفر بوده است.
پیتزا غذای محبوب تهرانی‌ها
اسنپ فود نیز با عبور از ۵ میلیون کاربر در سال گذشته و رشد ۵۰ درصدی تراکنش‌ها نسبت به سال ۱۴۰۰ وقایع مهم تایم لاین اسنپ فود را تشکیل داده‌اند. شهریور ۱۴۰۰ ثبت ۱۰۰ میلیون سفارش در اسنپ‌فود و سریع‌ترین ارسال غذا در یک دقیقه از بخش‌های جالب توجه این گزارش در بخش اسنپ فود هستند.

طبق درخواست‌های ثبت شده روی اسنپ فود نیز غذای محبوب ۳ کلان‌شهر یعنی تهران مشهد و اصفهان نیز پیتزا آمریکایی بوده است! در سال ۱۴۰۰ خدمات متنوعی مثل نان،شیرینی، میوه، پروتئین نیز به فروشگاه خدمات اسنپ فود اضافه شده و پشتیبانی بیش از ۳۰هزار فروشگاه خدمات دهنده اسنپ در این بخش انجام شده است. علاوه بر اینکه ۱۵۰۰ نفر در بدنه تیم اسنپ فود و بیش از ۶۰۰۰ سفیر در ناوگان ارسال اسنپ فود فعالیت می‌کنند.
مشهد محبوب‌ترین مسیر پرواز داخلی
اسنپ‌تریپ نیز در بخشی از این گزارش به ارائه عملکرد خود در سال ۱۴۰۰ پرداخته و محبوب‌ترین پرواز داخلی ایران را از تهران به مشهد و بر عکس اعلام کرده است. محبوب‌ترین مسیرها برای اتوبوس نیز اصفهان به تهران و رشد فروش ۸۷ درصدی فروش سرویس بلیت قطار نسبت به سال ۹۹ از داده‌های آماری مهم این بخش بوده است.
اسنپ روم نیز که با هدف ایجاد تجربه بهتر از سفرهای اقتصادی ایجاد شده است در این گزارش از همکاری بیشتر خود با اقامتگاه‌های بومی و سنتی صحبت کرده و بیشترین توزیع سنی کاربرانی که از این سرویس استفاده کرده‌اند را بین ۲۵ تا ۳۴ سال نشان می‌دهد.
رشد ۱۸۰ درصدی فروشگاه‌های سوپرمارکت در اسنپ مارکت
سوپرمارکت اسنپ خدمات خود را در ۲ بخش اسنپ اکسپرس و اسنپ مارکت ارائه می‌دهد. اسنپ اکسپرس تحویل فوری دارد و از سوپر مارکت‌های محلی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تامین می‌شود و اسنپ مارکت با تخفیف بیشتر از هایپر استارها نیازهای مشتریان خود را تامین می‌کند. طبق گزارش اسنپ مارکت نیز تعداد فروشگاه‌های سوپرمارکت این اپلیکیشن در سال گذشته رشدی ۱۸۰ درصدی را تجربه کرده و تعداد سفارشات سوپر مارکت در سال ۱۴۰۰ با ۱۲۰ درصد رشد مواجه شده است.

در جذاب‌ترین دسته‌بندی اقلام برای کاربران سوپرمارکت اسنپ تنقلات، لبنیات و میوه و سبزیجات در رتبه‌بندی یک تا ۳ قرار دارند. سوپرمارکت اسنپ در ۸۶ شهر فعال است و سریع‌ترین ارسال سوپرمارکتی در ۶ دقیقه صورت گرفته است.
محبوب‌ترین سرویس‌های اسنپ دکتر؛مشاوره
اسنپ دکتر خدماتی مثل مشاوره پزشکی روانشناسی، پزشکی و پرستاری در منزل، آزمایش و تست کرونا را از ابتدای فعالیت خود انجام می‌داد اما در سال ۱۴۰۰ سرویس نوبت‌دهی آنلاین مطب و سفارش دارو را نیز به خدمات خود اضافه کرد. این اپلیکیشن طبق گزارش عملکرد خود مشاوره پزشکی و روانشناسی را جزو محبوب‌ترین سرویس‌ها در اسنپ دکتر می‌داند.
اسنپ ونچرز ۱۷۰ تیم را بررسی کرده است
اسنپ ونچرز به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری گروه اسنپ از سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را شروع کرده و هدف خود را سرمایه‌گذاری روی تیم‌هایی که در مراحل اولیه کار و به دنبال جذب سرمایه در مرحله بذری هستند، می‌داند. اسنپ ونچرز در سال گذشته ۱۷۰ تیم را بررسی کرد و نهایتا ۱۵ تیم توانستند به کمیته سرمایه‌گذاری راه پیدا کنند.


سرویس پرداخت اعتباری اسنپ‌پی(BNPL) نیز در سال گذشته برای اولین بار در اسنپ فعال شد و۵۲ درصد کاربران این سرویس را زنان و ۴۸ درصد را مردان تشکیل می‌دهند. تعداد کل کاربران سرویس اعتباری اسنپ ۴ میلیون نفر گزارش شده است.
پشت صحنه اسنپ
در پشت صحنه سوپر اپلیکیشن اسنپ در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵هزار و هفتصد و پنجاه و پنج نفر قرار داشته‌اند که بخش خودرو با ۱۸۶۳ نفر و بخش تیکت با ۱۳ نفر بیشترین و کمترین کارمندان در هر بخش را تشکیل داده‌اند.

طبق گزارش منابع انسانی اسنپ خودرو ۶۳درصد کارمندان مرد و ۳۷ درصد کارمندان دیگر این بخش زنان هستند. اسنپ اکسپرس اما ۶۱درصد منابع انسانی را در اختیار زنان و ۳۹ درصد را به کارمندان مرد اختصاص داده است.

منبع: جهت پرس

خروج از نسخه موبایل