نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حرکت یک سیارک به سمت زمین

به گزارش سینا پرس فارس،  این سیارک که 7335 نام دارد، و تقریباً (4 میلیون کیلومتر) از سیاره ما می گذرد وتقریباً 10 برابر میانگین فاصله بین زمین و ماه. با این حال، با توجه به اندازه عظیم این سنگ فضایی (قطر 1.8 کیلومتر) و نزدیکی نسبتاً  نزدیک به زمین، ناسا این سیارک را به عنوان "بالقوه خطرناک" طبقه بندی کرده است، به این معنی که در صورت چرخش در مدارش می تواند صدمات زیادی به سیاره ما وارد کند. همیشه تغییر می کند و سنگ بر زمین تأثیر می گذارد.

به گفته ناسا، 7335 (1989 JA) بزرگترین سیارکی است که امسال نزدیک به زمین خواهد شد. دانشمندان تخمین می زنند که این سیارک با سرعتی در حدود 76000 کیلومتر در ساعت یا 20 برابر سریعتر از یک گلوله سریع حرکت می کند. این سنگ تا 23 ژوئن 2055 از نزدیکی دیگر عبور نخواهد کرد، زمانی که حتی دورتر از این پرواز یا در حدود 70 برابر فاصله زمین و ماه خواهد گذشت.

این سیارک یکی از بیش از 29000 اجرام نزدیک به زمین (NEO) است که ناسا هر ساله آنها را ردیابی می کند. به گفته ناسا، NEOها به هر جرم نجومی اطلاق می شود که از حدود 30 میلیون مایل (48 میلیون کیلومتر) از مدار زمین عبور کند. اکثر این اشیاء بسیار کوچک هستند. آژانس گفت 7335 (1989 JA) بزرگتر از حدود 99 درصد NEO هایی است که ناسا دنبال می کند.

این سیارک همچنین در طبقه‌ای از سیارک‌ها به نام کلاس آپولو قرار می‌گیرد که به سیارک‌هایی اشاره دارد که در حین عبور دوره‌ای از مدار زمین به دور خورشید می‌چرخند. ستاره شناسان حدود 15000 سیارک از این دست را می شناسند.

ناسا NEOهایی  مانند این را از نزدیک زیر نظر دارد و اخیراً مأموریتی را برای آزمایش اینکه آیا سیارک‌های بالقوه خطرناک می‌توانند روزی از مسیر برخورد با زمین منحرف شوند، آغاز کرده است. در نوامبر 2021، ناسا فضاپیمایی به نام تست تغییر مسیر دوگانه سیارک (DART) را به فضا پرتاب کرد که در پاییز 2022 با سیارک (160 متری) دیمورفوس برخورد خواهد کرد. 

مترجم: فاطمه خداپرست

منبع:livescience

خروج از نسخه موبایل