نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آبله میمونی، راه های انتقال و پیشگیری از آن

به گزارش سینا پرس فارس، دکتر حسین جاوید با بیان اینکه بیماری آبله میمونی از جمله بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است به خبرنگار سینا پرس فارس گفت: بیماری آبله میمونی به وسیله ویروس DNAدار Monkeypox ایجاد می شود که در زیر مجموعه Poxviridae از خانواده ویروس هایی موسوم به Orthopox Virus قرار دارد.  در این زیر مجموعه سایر ویروس های این خانواده مانند ویروس آبله انسانی (Small Pox, Variola) و آبله گاوی (Cowpox) نیز حضور دارند.  


این متخصص میکروبیولوژی در مورد راه های انتقال این ویروس افزود: انتقال این ویروس بسیار وسیع و گسترده است و معمولا زمانی رخ می دهد که فرد با حیوان و انسان آلوده و مواد آلوده شده با ویروس در تماس باشد. این ویروس از طریق پوست آسیب دیده (حتی اگر آسیب ها با چشم قابل مشاهده نباشند)، دستگاه تنفسی و مخاط (چشم، بینی و دهان) وارد بدن فرد می شود. انتقال از حیوان به انسان و از طریق تماس مستقیم، گاز گرفتگی و خراش، مصرف گوشت حیوان آلوده و تماس با مایعات بدن و فضولات و همچنین ترشحات پوستی منتقل می شود. این بیماری از طریق تماس غیر مستقیم با وسایل آلوده شده توسط حیوان نیز به انسان منتقل می شود. 
دکتر جاوید افزود سرایت از انسان به انسان بیشتر از طریق تنفسی و قطره هایی که هنگام صحبت، عطسه و سرفه کردن ایجاد می شود، رخ می دهد. به علاوه از راه های دیگر سرایت ویروس از انسان به انسان و چرخش ویروس در جمعیت انسانی تماس با ترشحات بدن فرد آلوده و همچنین ترشحات ضایعات پوستی و تاول ها و وسایل و اشیاء آلوده مانند لباس بیمار و وسایل خواب بیمار  می توان اشاره کرد. 
وی هم چنین بیان کرد که علائم بیماری آبله میمونی در انسان بسیار مشابه علائم آبله انسانی است و با تب و لرز، سر درد، درد عضلانی و خستگی شدید آغاز می شود. تفاوت اصلی بین علائم آبله میمونی و آبله انسانی وجود تورم شدید غدد لنفاوی یا Lymphadenopathy است که در آبله انسانی مشاهده نمی شود. دوره کمون این بیماری 8 تا 14 روز و در برخی موارد 5 تا 21 روز است. در این بیماری معمولا 1 تا 3 روز بعد از شروع تب، راش های پوستی به خصوص در ناحیه صورت بروز می کند و در مدت کوتاهی به شکل تاول به تمام نقاط بدن گسترش می یابد و حتی چشم ها را نیز درگیر می کند. این بیماری بین 2 تا 4 هفته در فرد باقی می ماند و میزان مرگ میری حدود 10 درصد دارد. 
این میکروبیولوژیست و عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی فارس در مورد راه های پیشگیری از این بیماری به موارد زیر اشاره کرد: 
1- دوری از حیواناتی که می توانند ناقل این بیماری باشند. البته حیوانی که به عنوان مخزن این بیماری باشد هنوز شناسایی نشده است اما احتمالا جوندگان می توانند ناقل باشند، بنابراین دفع این حیوانات باید مورد توجه قرار گیرد. 
2- دوری از انسان بیمار و وسایل آلوده فرد بیمار مانند البسه، ظروف غذا، لولزم خواب و … 
3- ایزوله کردن و قرنطینه حیوان و انسان آلوده 
4- استفاده ار لوازم محافظت شخصی مانند ماسک، دستکش و عینک محافظ هنگام مواجه با انسان و حیوان آلوده و شستشوی دستها  
5- تزریق واکسن های موجود مانند واکسن JYNNOSTM که با نام های دیگری مانند Imvamune و Imvanex نیز معروف است و توسط FDA برای پیشگیری از آبله میمونی تائید شده است. 
وی افزود که در حال حاظر درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد ولی در کشورهای پیشرفته علاوه بر واکسیناسیون از داروی Vaccinia Immune Globulin یا VIG برای کنترل شیوع استفاده می شود.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

خروج از نسخه موبایل