نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اتخاذ سبک زندگی سلامت محور در جامعه امروز، یک ضرورت است

به گزارش سیناپرس فارس، امروزه تحقق جامعه سالم در تمامی جوامع بعنوان هدفی اساسی شناخته شده و یکی از نیرومندترین عوامل توسعه محسوب می­شود، طوری که دستیابی به توسعه در گرو تحقق سلامت جامعه است. سلامتي و بيماري از مفاهيمی هستند كه بشدت با كيفيت زندگی پيوند خورده ­اند، اما معمولاً هرگاه سخن از سلامت می­اید، بیشتر بر بعد جسمانی توجه شده در حالیکه تعالی جامعه در گرو سلامت در تمامی ابعاد جسمانی، روانی، معنوی و اجتماعی است و این ابعاد، نقاط پیاپی مسیر تاریخی مفهوم سلامت را نشان می­دهد، نقاطی که  به اقتضای طبیعت بشر در نیل به سلامت شکل گرفته ­اند.

بدین­ معنا که روزگاری تهدیدات طبیعی چندان فراوانی داشت که انسان نخستین، تنها به دنبال بقاء بود. اما بتدریج، به پایه­ ای از پیشرفت رسید که صرف زنده ماندن، دغدغه روزمره نبود و در عین بقا، می­خواست که بیمار هم نباشد و زندگی رضایت بخشی داشته باشد. با این وجود از ديرباز، رويكردهاي گوناگوني در حوزه سلامت مطرح شده و نحوه مواجهه با سلامتي و بيماري متنوع بوده است. يكي از اين رویکردهای مهم، رويكرد ارتقاء سلامت است. براساس این رويكرد، افراد جامعه بايد به ­گونه­ ای توانمند شوند كه مسئوليت سلامتي خود را پذيرفته و شيوه زندگي سالمي اتخاذ كنند. با توجه به هزينه­ های سنگین درماني و بهداشتي، ضرورت تغيير رويكرد از درمان به پيشگيري، بسيار ملموس است. براي پيشگيري از ابتلا به بيماري و حفظ و ارتقاء سلامتي، اصلاح سبك زندگي، الزاميست. شيوه زندگي سالم يعني يك زندگي متعادل كه در آن شخص به طور آگاهانه دست به انتخاب­ های سالم و بهداشتي مي­زند.

در حال حاضر و با تغييرات وسیع در ماهيت و ابعاد بيماري­ها، همچنان جامعه بشری با بيماري­هايی مواجه است كه متأثر از سبک و سياق زندگی مي­باشد. طوریكه فرد با اتخاذ الگوهای رفتاری سالم، به رعايت رژيم غذايی مناسب، مديريت خواب، فعاليت­های ورزشی، كنترل وزن بدن، اجتناب از رفتارهای پرخطر و … توجه ويژه داشته و مي­تواند در برابر بسياري از اختلالات جسمي-روانی خود را ايمن سازد. سازمان بهداشت جهانی، اعتقاد دارد كه با اصلاح رفتار مي­توان با بسياري از عوامل مخاطره ­آمیز، مقابله كرد. سكته قلبي، مغزي، ديابت، پرفشاری خون، سرطان گوارشی، اختلالات روحی از عوامل خطر در جوامع امروزی است. برای نمونه سرطان معده و روده تحت تأثیر عواملی نظير سن، جنس، عادات تغذيه­ای ناسالم، زندگی کم­ تحرک، مصرف سيگار، الکل تقویت می­شود.

فعاليت­های ورزشی، تغذيه مناسب و سالم، مديريت استرس، اجتناب از مصرف خودسرانه داروها، غربالگری و معاينات دوره­ای، اجتناب از مصرف مواد مخدر، دخانیات و الکل و اجتناب از رفتارهای پرخطر جنسی، تنها بخشی از رفتارهای مبتنی بر سلامت هستند، كه همانطور كه رعایت آنها مي­تواند موجب افزايش كيفيت سلامت شود بی­ توجهی به آن نیز قادر است سلامت افراد جامعه را با خطر مواجه كند. مطالعات متعدد و گزارش­های جهانی نشان مي­دهد ايران در بسياری از مؤلفه­ های مربوط به سبک زندگی سالم از وضعيت مناسبی برخوردار نيست. برای نمونه، ايران به عنوان يكی از كشورهايی كه در مصرف خودسرانه دارو دارای رتبه بالايی است، شناخته مي­شود و آنتي­ بيوتيك با تمامي خطرات گسترده­ای كه دارد، يكي از پرمصرف­ترين داروها آن هم به صورت خودسرانه مي­باشد (طبق نظر سازمان بهداشت جهانی مقاومت به آنتي­ بيوتيك­ها يكی از مهم­ترين تهديدات بهداشتی در قرن حاضر هستند). یا ميزان مصرف سرانه كالري که در ايران بيش از حد مجاز است و نان، برنج، روغن و قند و شكر به ميزان بسيار بالاتری از نرم جهانی مصرف می­شود.

چنانچه گفته شد، اتخاذ سبک سلامت ­محور موجب ارتقاء کیفی زندگی شده، افراد را بسوی بهزیستی سوق داده و نهایتا، موجب کاهش هزینه ­های درمانی می­شود. بالعکس چنانچه الگوی سالم از سوی افراد رعایت نشود، پیامدهای منفی آن نه تنها فرد، بلکه کلیت جامعه را تهدید کرده و خسارت­های فراوانی به ­بار خواهد آمد. زمانیکه افراد از سلامت کافی برخوردار نباشند بخوبی از عهده وظایف و ایفای نقش­ های اجتماعی برنخواهند آمد و بدون شك براي رسيدن به توسعه پايدار، انسان سالم، نقش كليدي داشته لذا حفظ و ارتقاء سلامت، بسيار مهم و اتخاذ سبک زندگی سلامت­ محور یک ضرورت اساسی است که نیازمند توجه بیشتر سیاستگذاران و مسئولین امر می­باشد.

صدیقه البرزی

دکترای جامعه ­شناسی و عضو هیات علمی و مدیر گروه پژوهشی جهاد دانشگاهی فارس

خروج از نسخه موبایل