نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

زندگی طولانی تر با کاهش کالری و خوردن در زمان مناسب روز

به گزارش سینا پرس فارس، تحقیقات جدید نشان می دهد که ریتم های روزانه بدن نقش مهمی در این اثر طول عمر دارد. جوزف تاکاهاشی، محقق موسسه پزشکی هاوارد هیوز و همکارانش گزارش دادند که خوردن فقط در فعال ترین زمان از روز به طور قابل توجهی طول عمر موش هایی را که رژیم غذایی کم کالری داشتند، افزایش داد.

در مطالعه تیم او روی صدها موش در طول چهار سال، رژیم غذایی کم کالری به تنهایی عمر حیوانات را تا 10 درصد افزایش داد، اما تغذیه موش‌ها با رژیم غذایی فقط در شب، زمانی که موش‌ها بیشترین فعالیت را دارند، عمر را تا 35 درصد افزایش می‌دهد. این ترکیب، یک رژیم غذایی کم کالری به همراه برنامه غذایی شبانه، نه ماه بیشتر به میانگین طول عمر دو ساله حیوانات مربوط می شود.

تاکاهاشی، زیست‌شناس مولکولی در مرکز پزشکی جنوب غربی دانشگاه تگزاس، می‌گوید: این تحقیق به رفع مناقشه در مورد برنامه‌های رژیم غذایی کمک می‌کند که بر خوردن فقط در ساعات معینی از روز تأکید دارند. همانطور که مطالعه اخیر در مجله پزشکی نیوانگلند گزارش داد، چنین برنامه هایی ممکن است کاهش وزن را در انسان تسریع نکنند، اما می توانند فوایدی برای سلامتی داشته باشند که طول عمر بیشتری را به همراه دارد.

چشمه جوانی

دهه‌ها تحقیق نشان داده است که محدودیت کالری طول عمر حیوانات را از کرم‌ها و مگس‌ها گرفته تا موش‌ها، و نخستی‌سانان افزایش می‌دهد. این آزمایش‌ها کاهش وزن، بهبود تنظیم گلوکز، کاهش فشار خون و کاهش التهاب را گزارش کردند.

داس می‌گوید، اما مطالعه سیستماتیک محدودیت کالری در افرادی که نمی‌توانند در آزمایشگاه زندگی کنند و برای تمام عمر خود غذای اندازه‌گیری شده مصرف کنند، دشوار بوده است. او بخشی از تیم تحقیقاتی بود که اولین مطالعه کنترل شده محدودیت کالری را در انسان انجام داد، به نام ارزیابی جامع اثرات بلندمدت کاهش مصرف انرژی یا CALERIE. داس می‌گوید در آن مطالعه، حتی کاهش متوسط کالری برای کاهش علائم پیری «به‌طور قابل ملاحظه‌ای مفید» بود.

دانشمندان تازه شروع به درک این موضوع کرده اند که چگونه محدودیت کالری پیری را در سطح سلولی و ژنتیکی کند می کند. با افزایش سن حیوان، ژن‌های مرتبط با التهاب تمایل دارند فعال‌تر شوند، در حالی که ژن‌هایی که به تنظیم متابولیسم کمک می‌کنند کمتر فعال می‌شوند. مطالعه جدید تاکاهاشی نشان داد که محدودیت کالری، به‌ویژه زمانی که موش‌ها به دوره فعال شبانه زمان می‌رسانند، به جبران این تغییرات ژنتیکی با افزایش سن موش‌ها کمک می‌کند.

سوال زمان

سال‌های اخیر شاهد ظهور بسیاری از برنامه‌های غذایی محبوب بوده‌ایم که بر آنچه که به عنوان روزه متناوب شناخته می‌شود، تمرکز می‌کنند، مانند روزه گرفتن در روزهای متناوب یا صرف غذا در طی یک دوره شش تا هشت ساعته در روز. تیم تاکاهاشی برای کشف تأثیر کالری، روزه‌داری و ریتم‌های روزانه یا شبانه‌روزی بر طول عمر، یک آزمایش چهار ساله گسترده را انجام داد. این تیم صدها موش را با تغذیه خودکار نگهداری کردند تا کنترل کنند که هر موش چه زمانی و چه مقدار در طول عمر خود می خورد.

برخی از موش‌ها می‌توانستند هر چقدر که می‌خواهند بخورند، در حالی که کالری برخی دیگر 30 تا 40 درصد محدود شده بود. و کسانی که رژیم های غذایی با کالری محدود داشتند در برنامه های مختلف غذا خوردند. تیم تحقیقاتی دریافتند موش هایی که شب ها با رژیم غذایی کم کالری تغذیه می شدند، در یک دوره دو ساعته یا 12 ساعته، بیشترین عمر را داشتند.

نتایج حاکی از آن است که خوردن با محدودیت زمانی اثرات مثبتی بر بدن دارد، حتی اگر باعث کاهش وزن نشود، همانطور که مطالعه مجله پزشکی نیوانگلند نشان داد. تاکاهاشی خاطرنشان می‌کند که مطالعه او نیز هیچ تفاوتی در وزن بدن موش‌ها در برنامه‌های غذایی مختلف پیدا نکرد  با این حال، ما تفاوت‌های عمیقی در طول عمر پیدا کردیم.

مترجم: فاطمه خداپرست

منبع: scitechdaily

خروج از نسخه موبایل