نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف فرقه باروری مربوط به عصر آهن در زیر خانه ترکیه

به گزارش سینا پرس فارس، این مجموعه باستانی که به دلیل ناپایداری سازه هنوز به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است، بر روی دیوارهای خود نقاشی‌های هنری صخره‌ای نادری دارد که دسته‌ای از خدایان را به سبک آشوری نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد این سبک هنری توسط گروه‌های محلی اقتباس شده است، و نشان می‌دهد که فرهنگ امپراتوری نئوآسوری، که از بین‌النهرین نشأت گرفته و بعداً به آناتولی گسترش یافته است، با چه شدتی به مردمانی که در این منطقه تسخیر کرده‌اند، گسترش یافته است. 

 سلیم فروح آدالی، دانشیار تاریخ باستان در دانشگاه علوم اجتماعی آنکارا،  گفت: «این یافته شاهد اعمال هژمونی آشوری در منطقه در مراحل اولیه آن است. "صفحه دیواری حاوی تصویری از صفوف الهی با عناصر ناشناخته قبلی است، با نوشته آرامی برای توصیف برخی از خدایان و در عین حال ترکیبی از شمایل های الهی نئوآسوری، آرامی و سوری-آناتولی."

مقامات در سال 2017 پس از اینکه غارتگران آن را در زیر خانه ای در یک روستای ترکیه کشف کردند و تصمیم گرفتند گنجینه های آن را هدف قرار دهند، در مورد این مجموعه زیرزمینی باستانی مطلع شدند.

با این حال، پلیس غارتگران را خنثی کرد و مقامات تحقیقاتی به زودی متوجه شدند که یک دهانه مصنوعی که غارتگران از کف خانه دو طبقه در روستای باشبوک در جنوب ترکیه بریده بودند. این کشف باعث شد تا پلیس به موزه باستان شناسی شانلی اورفا اطلاع دهد، که باستان شناسان تشخیص دادند که دهانه با ابعاد 7 در 5 فوت (2.2 در 1.5 متر) به یک اتاق ورودی منتهی می شود که از سنگ آهکی در مجموعه زیرزمینی حک شده است.

مجموعه قنات مربوط به اوایل دوره نئوآسوری (حدود قرن نهم قبل از میلاد) است و دارای یک گالری بالا و پایین و همچنین اتاق ورودی است. دهانه اصلی اتاق ورودی هنوز پیدا نشده است.

در طول مدت کوتاه کاوش، باستان شناسان رسوباتی را که به دلیل فرسایش در فضاهای زیرزمینی ریزش کرده بود، حذف کردند که نشان داد یک نقش برجسته سنگی تزئینی در یک پانل دیواری حک شده بود. این تابلو صفی از خدایان و الهه‌های پانتئون آرامی را به تصویر می‌کشد که برخی از آنها کتیبه‌های آرامی در کنارشان دارند.

مترجم: محمدرضا قشقایی زاده

منبع: livescience

خروج از نسخه موبایل