نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر کم واکسن های کرونا بر افراد با چاقی شدید

به گزارش سینا پرس فارس، مطالعات نشان داد که افراد مبتلا به چاقی شدید که با واکسن mRNA Pfizer/BioNTech BNT162b2 واکسینه شده‌اند، آنتی‌بادی‌های بیشتری نسبت به واکسن CoronaVac (غیرفعال SARS-CoV-2) تولید کردند که نشان می‌دهد Pfizer/ واکسن BioNTech ممکن است انتخاب بهتری برای این جمعیت آسیب پذیر باشد.

چاقی بیماری است که سیر کووید-19 را پیچیده می کند و پاسخ آنتی بادی واکسن SARS-CoV-2 در بزرگسالان مبتلا به چاقی ممکن است به خطر بیفتد. واکسن‌های ضد آنفولانزا، هپاتیت B و هاری واکنش‌های کمتری را در افراد چاق نشان داده‌اند.

محققان پاسخ های آنتی بادی را پس از واکسیناسیون Pfizer/BioNTech و CoronaVac در 124 بزرگسال ( ​​سنین 42 تا 63 ) مبتلا به چاقی شدید در مرکز چاقی در دانشگاه استانبول و بیمارستان های دانشکده پزشکی روئیت و بررسی کردند. 

آنها همچنین یک گروه کنترل متشکل از 166 بزرگسال با وزن طبیعی (BMI کمتر از 25 کیلوگرم بر متر مربع، میانگین سنی 39 تا 47 سال) را که از واحد واکسیناسیون بیمارستان های Cerrahpasa بازدید می کردند، انتخاب کردند.

محققان سطح آنتی بادی را در نمونه های خون گرفته شده از بیماران و افراد کنترل وزن طبیعی که دو دوز واکسن Pfizer/BioNTech یا CoronaVac دریافت کرده بودند و دوز دوم خود را چهار هفته زودتر دریافت کرده بودند، اندازه گیری کردند. شرکت‌کنندگان بر اساس سابقه عفونت به‌عنوان مبتلا به کووید-19 یا نداشتن طبقه‌بندی شدند.

به طور کلی، 130 شرکت‌کننده دو دوز Pfizer/BioNTech و 160 شرکت‌کننده دو دوز CoronaVac دریافت کردند که 70 نفر از آنها قبلاً عفونت SARS-CoV-2 داشتند.

در بیماران بدون عفونت قبلی SARS-CoV-2 و واکسینه شده با Pfizer/BioNTech، بیماران مبتلا به چاقی شدید، سطوح آنتی بادی بیش از سه برابر کمتر از کنترل وزن طبیعی داشتند.

به طور مشابه، در شرکت‌کنندگانی که قبلاً عفونت SARS-CoV-2 نداشتند و با CoronaVac واکسینه شده بودند، سطح آنتی‌بادی در بیماران مبتلا به چاقی شدید 27 برابر کمتر از کنترل وزن طبیعی بود.

با این حال، در بیماران مبتلا به عفونت قبلی SARS-CoV-2، سطح آنتی بادی در بیماران مبتلا به چاقی شدید و واکسینه شده با Pfizer/BioNTech یا CoronaVac تفاوت قابل توجهی با کنترل وزن طبیعی نداشت.

تحقیقات وقتی جالبتر شد که آنالیزها نشان دادند که در بیماران مبتلا به چاقی شدید، و بدون عفونت قبلی SARS-CoV-2، سطح آنتی بادی در افرادی که با Pfizer/BioNTech واکسینه شده بودند به طور قابل توجهی بالاتر از آنهایی بود که با CoronaVac واکسینه شده بودند.

مترجم: محمدرضا قشقایی زاده

منبع: scitechdaily

خروج از نسخه موبایل