نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

هوای جنگل ها را داشته باشیم

مطالعات جدید این نکته مهم را گوش زد می کند که نرخ از بین رفتن جنگل های استوایی بسیار سریع تر از آنچه تا به امروز تصور می شد، در حال رشد است.

مرکز تحقیقاتی واشنگتن با استفاده از تصاویر ماهواره ای و اطلاعات بدست آمده از 100 کشور، تخمین زده است که  289 هکتار از جنگل های استوایی تا سال 2050 از بین خواهند رفت که تاثیر بسزایی بر سرعت تغییرات دما و تغییرات آب و هوایی خواهد داشت.

اگر طبق محاسبات، این مقدار از جنگل های استوایی از بین روند، به معنای اضافه شدن 169 میلیارد تن کربن دی اکسید (CO2) در اتمسفر تا سال 2050 است که معادل سوزاندن 44000 ذغال سنگ در سال است. این مطالعات به سرپرستی موسسه تامسون رویترز صورت گرفته است.

جونا بوش ،متخصص محیط زیست و اکونومیست می گوید :حفظ جنگل های استوایی و جلوگیری از نابودی جنگل ها، ساده ترین روش برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی است و همچنین او پیشنهاد می کند اجرای قوانین مالیاتی برای انتشار گاز کربن دی اکسید می تواند کشورها را نسبت به حفظ جنگل هایشان مسئول پذیرتر کند.

متخصصان تغییرات آب و هوایی در سازمان ملل تخمین زده اند که جهان برای افزایش دو درجه سانتی گرادی تنها به سوزاندن 1 میلیارد تن کربن دی اکسید نیاز دارد که این افزایش دو درجه ای دما سبب تغییرات فاجعه باری خواهد شد.

با توجه به مقادیر اعلام شده، دی اکسید کربن آزاد شده بر اثر نابودی جنگل های استوایی دقیقا با نسبت یک ششم کل دی اکسید کربن های آزاد شده در جهان برابر است.

بوش در ادامه افزود :بزرگترین تهدید برای جنگل های استوایی، صنعت کشاورزی برای تولید محصولاتی مانند سویا و روغن پالم است.

مطالعات پیش بینی کرده است که نرخ جنگل زدایی مثبت است و شیب آن بین سال های 2020 و 2030 تندتر می شود و اگر تدبیری نیاندیشیم این شیب در سال های آتی یعنی در سال 2040 سریعتر نیز خواهد شد.

با این وجود کشورهایی هستند که نوانسته اند بدون تغییر در تولیدات کشاورزی و رشد اقتصادیشان، از نابودی جنگل ها جلوگیری کنند. برای مثال کشور برزیل که با وجود دامپروی بسیار زیاد و کشت سویا توانسته است با سیاست گذاری مناسب، تا 80 درصد از تغیییرات در جنگل های آمازون جلوگیری کند.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل