نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خواب ضعیف مانع از کاهش وزن در رژیم غذایی می شود

به گزارش سیناپرس فارس، مطالعه جدید محققان نشان می دهد که خواب ضعیف ممکن است شما را از رسیدن به اهداف کاهش وزن باز دارد. 
محققان دانشگاه کپنهاگ می گویند: افرادی که رژیم غذایی دارند اگر به اندازه کافی نخوابند، احتمال افزایش وزن بیشتری دارند.
با این حال، محققان همچنین دریافتند که دو ساعت ورزش شدید در هفته کیفیت خواب را افزایش می دهد.
آدریان بوگ، محقق اصلی این تحقیقات  در یک بیانیه می گوید: تعجب آور بود که ببینیم چگونه کاهش وزن در بزرگسالان مبتلا به چاقی باعث بهبود طول مدت و کیفیت خواب در مدت زمان کوتاهی می شود و چگونه ورزش در حین تلاش برای کاهش وزن باعث بهبود کیفیت خواب می شود. 
همچنین، جالب بود که بزرگسالانی که پس از کاهش وزن به اندازه کافی نمی‌خوابند یا خواب بی‌کیفیت دارند، نسبت به افراد با خواب کافی در حفظ وزن کمتر موفق به نظر می‌رسند.
مطالعات قبلی نشان داده اند که خواب کم می تواند خطر فشار خون بالا، کلسترول بالا و سفت شدن رگ ها را افزایش دهد.
 کم خوابی همچنین به چاقی، دیابت و التهاب کمک می کند  که همگی می توانند بیماری قلبی عروقی را که علت شماره یک مرگ و میر در جهان است، بدتر کند.
جدیدترین یافته‌ها نشان می دهد که "خواب ضعیف" نیز یکی از دلایل کلیدی این است که بسیاری از افراد پس از کاهش وزن دوباره وزن خود را به دست می‌آورند.
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های مطالعه ای به نام S-Lite است که شامل 195 فرد چاق در دانمارک با BMI (شاخص توده بدن بین 32 تا 43 است.
وزن بدون ورزش برمی گردد
شرکت کنندگان یک رژیم غذایی بسیار کم کالری (800 کیلو کالری در روز) را به مدت هشت هفته دنبال کردند و به طور متوسط 12 درصد از وزن بدن خود را از دست دادند.
محققان به طور تصادفی گروه را به شرکت در چهار جلسه ورزشی در هفته، مصرف یک داروی کاهش وزن روزانه، مصرف دارونما یا ترکیبی از هر دو اختصاص دادند. سپس دانشمندان شرکت کنندگان را به مدت یک سال پیگیری کردند.
تمرین‌کنندگان جلسات 45 دقیقه‌ای، دو بار در هفته، انجام تمرینات چرخشی و دایره‌ای و دو جلسه 30 دقیقه‌ای بدون نظارت را تحت نظارت داشتند. 
محققان مدت زمان خواب را با استفاده از داده‌های شتاب‌سنج‌هایی که قبل و بعد از رژیم استفاده می‌شد و در هفته‌های 13، 26 و 52 در طول پیگیری اندازه‌گیری کردند.
شرکت‌کنندگان همچنین کیفیت خواب را با یک پرسشنامه خودارزیابی کردند، که نمرات آن از 0 برای بهترین تا 21 برای بدترین بود. هر نمره بالاتر از پنج ضعیف در نظر گرفته می شود.
محققان این پژوهش، رژیم گیرندگان را بر اساس میانگین مدت خواب (زیر یا بیشتر از شش ساعت در شب) یا کیفیت خواب (زیر یا بالاتر از نمره پنج) گروه بندی کردند تا ارتباط آنها با افزایش وزن مشخص شود.
 نتایج نشان می دهد که کیفیت و مدت زمان خواب پس از رژیم غذایی در همه شرکت کنندگان بهبود یافته است. با این حال، پس از یک سال، گروه تمرین فواید را حفظ کرد در حالی که بقیه به طور متوسط یک امتیاز کاهش پیدا کردند.
6 ساعت خواب کلیدی برای کاهش وزن ناخواسته است
این مطالعه همچنین نشان داد افرادی که به طور متوسط کمتر از شش ساعت در شب می‌خوابیدند، BMI خود را 1.3 در مقایسه با سایر همسالان خود افزایش دادند. داروی کاهش وزن لیراگلوتاید در مقایسه با دارونما تأثیر معنی داری بر خواب نداشت به طور مشابه، شاخص توده بدنی افراد کم خواب با نمره 5 یا بالاتر در مقایسه با افراد خوب، 1.2 افزایش یافت.
پروفسور سیگنه تورکوف، یکی از محققان این پژوهش پس از آزمایشات نتیجه گیری می کند: «این واقعیت که سلامت خواب به شدت با حفظ کاهش وزن مرتبط بود، مهم است زیرا بسیاری از میزان خواب توصیه شده مورد نیاز برای سلامت و عملکرد مطلوب را دریافت نمی کنیم.

تحقیقات آتی که راه‌های ممکن برای بهبود خواب در بزرگسالان مبتلا به چاقی را بررسی می‌کنند، گام بعدی مهم برای محدود کردن بازیابی وزن خواهد بود. به نظر می رسد کاهش وزن با ورزش در بهبود خواب امیدوار کننده است.
گفتنی است، محققان یافته های خود را در کنگره اروپایی چاقی در ماستریخت هلند ارائه کردند. 
ترجمه: حمیدرضا ثابت نسب
منبع: studyfinds

خروج از نسخه موبایل