نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خط قرمز های زنان باردار در مصرف راکوتان

به گزارش سینا پرس فارس، دکتر مهشید طهماسبی گفت: سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از ایزوترتینوئین خوراکی را تنها برای آکنه‌های شدید و مقاوم تایید کرده است. آکنه‌ ها‌ی شدید و مقاوم اغلب باعث التهاب و درد شده، جایشان باقی می ‌ماند و با درمان‌ های معمول و آنتی ‌بیوتیک‌های خوراکی از بین نمی‌رود.

طهماسبی در ادمه از  خطرات استفاده از راکوتان در بارداری گفت و افزود، یافته ها نشان می دهد مصرف این دارو در دور‌ه‌ بارداری بسیار خطرناک است، زیرا باعث بروز ناهنجاری‌ های متعدد ساختاری و عصبی در جنین می‌ شود، ایجاد ناهنجاری در صورت، چشم، گوش، جمجمه، اعصاب مرکزی، قلب و عروق و کلیه، کاهش ضریب هوشی، سقط جنین و زایمان زودرس از جمله عوارض این دارو است و به همین دلیل، مصرف آن در دور‌ه‌ی بارداری ممنوع است.

این کارشناس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اقدامات لازم در طول دوره‌ درمان با راکوتان را اینطور تشریح کرد که، با توجه به عوارض شدید این دارو برای جنین، تمامی بانوان با فعالیت جنسی که در سن باروری قرار دارند، بایستی از یک ماه قبل از شروع درمان و در طول درمان از دو روش پیشگیری از بارداری به ‌طور همزمان استفاده کنند و تا یک ماه پس از اتمام مصرف نیز، این روند را ادامه دهند.

همچنین  وی افزود: برای رد کردن احتمال بارداری قبل از درمان و در طول درمان باید برای تمام بانوان در سنین باروری، دو تست منفی بارداری قبل از شروع درمان، همچنین تست بارداری ماهانه در طی درمان و یک ماه پس از قطع دارو انجام شود. با این توضیح که دومین آزمایش دست کم ۱۹ روز پس از اولین آزمایش و طی ۵ روز اول دوره قاعدگی؛ بلافاصله قبل از شروع درمان انجام شود.

 او در پایان به بانوان توصیه کرد: در صورت بارداری در طول مصرف راکوتان، مصرف دارو را میبایست به صورت فوری قطع  و بیمار به پزشک متخصص زنان مراجعه کند تا بررسی‌ ها و اقدامات لازم انجام شود.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

خروج از نسخه موبایل