نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا راز هستی در سرن کشف خواهد شد

به گزارش سینا پرس فارس، پس از یک وقفه سه ساله و برای شروع فعالیت مجدد، دانشمندان با تزریق ۴۵۰ میلیارد الکترون‌ولت انرژی به تونل ۲۷ کیلومتری سرن (CERN) در عمق یکصد متری زمین، دو پرتو حاوی پروتون را در جهت مخالف یکدیگر به حرکت درآورند. این برخورد اگر با انرژی مناسب انجام پذیرد می‌تواند شرایط شکل‌گیری جهان در ۱۳.۸ میلیارد سال پیش را در مقیاس بسیار کوچک بازتولید کند.   

رودری جونز، رئیس بخش پرتوهای سرن، در این خصوص گفت: «این پرتوهای اولیه نشان دادند که پدال گاز تونل پس از تلاش‌های به عمل آمده در زمان خاموشی دستگاه با موفقیت کار می‌کند. هرچند هنوز برای تست برخوردهای پرانرژی و با شدت بالا چند ماه دیگر زمان لازم است.»       

رکورد جهانی سطح انرژی در سرن ۱۳.۶ تریلیون الکترون‌ولت است، یعنی حدود ۳۰ برابر انرژی استفاده شده در تست آماده‌سازی اولیه. مایک لامونت، مدیر بخش شتاب‌دهنده‌ها و فناوری در سرن، گفت: «در زمان دومین تعطیلی طولانی مجموعه شتاب‌دهنده سرن، ماشین‌ها و تأسیسات تحت ارتقای اساسی قرار گرفتند. یک عملیات به‌روزرسانی‌ هم برای یکپارچه سازی شبکه انجام گرفته و حالا دستگاه با سطح انرژی بالاتری کار می‌کند که باعث می‌شود داده‌های قابل توجه بیشتری در اختیار داشته باشیم.»

دانشمندان انتظار دارند با اتمام آماده‌سازی اولیه که به تدریج صورت خواهد پذیرفت، عملیات اصلی از تابستان امسال برای یک دوره چهار ساله داده‌گیری شروع شود.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

خروج از نسخه موبایل