نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ایفای نقش محوری در جهت تسهیل گردشگری

به گزارش سینا پرس فارس، محمد فرخ‌زاده با بیان اینکه نزدیک ٣٠ درصد از آثار تاریخی کشور در فارس قرار دارد، تصریح کرد: سالانه بیش از ٥ هزار میلیارد تومان برای حفاظت از این آثار بودجه نیاز است.

معاون گردشگری و امور زیارت استانداری فارس، در آیین تکریم و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با بیان اینکه:  استان فارس با بیش از سه هزار اثر تاریخی، یکهزار و ٥٠٠ امامزاده و هزاران اثر تاریخی، تفریحی و طبیعی یکی از بزرگترین میراث داران کشور محسوب می‌شود افزود: بیش از ١٠٠ پروژه متوقف و نیمه تمام حوزه گردشگری در استان احصاء و برای احیای مجدد در کارگروه رفع موانع به بررسی گذاشته شده است.

 فرخ‌زاده، با اشاره به اینکه تعامل با سایر دستگاهها امری مهم بوده  و امروز در دنیا تعامل حرف اول و آخر را می‌زند، خواستار بهره گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و جهش جدی متفاوت در این حوزه، تقویت ظرفیت بودجه و اختیارات در فارس، به روز آوری مجوزها و بازنگری مجدد در این مقوله و رعایت استانداردها شد.

وی با بیان اینکه، هرکجا چوب لای چرخ گذاشته شده، شاهد اضمحلال بوده‌ایم؛ هر کجا خلاف وحدت عمل شده نفعی برای عده‌ای در کار بوده یا مسائل دیگری دخیل بوده است، افزود:  وحدت و یکپارچه گی در حوزه میراث از اهمیت بالایی برخوردار است.

سید مؤید محسن نژاد، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز در این جلسه بر ایجاد همدلی در این مجموعه به جای تمرکز بر منازعات تاکید کرد.

او بیان کرد: یکی از مباحث مهم در حوزه میراث فرهنگی، حفظ و حراست از اماکن تاریخی و میراثی استان است که در راس آن بافت شیراز قرار دارد که مورد مناقشه همه افراد است؛ بافتی که متعلق به وزارت میراث نیست که متعلق به ایران و حتی جهان است.

محسن نژاد با تاکید بر اینکه نیازمند اعتباراتی ویژه حفظ آثار تاریخی و میراثی هستیم، عنوان کرد: در کنار ثبت آثار تاریخی باید فکر زندگی مردم هم باشیم و با رویکرد کمترین آسیب، ثبت انجام شود.

گزارش: زینب شهریاری

خروج از نسخه موبایل