نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش مشکلات زیست محیطی با کمک دانش بنیان ها

به گزارش سینا پرس فارس، عطا پورشیرزاد در جمع خبرنگاران از علت آلودگی هوای شیراز خبر داد و افزود: دلیل اصلی آلودگی شهر شیراز گردوغباربوده وکلان شهر شیراز  نسبت به دیگر شهرها  آلودگی زیادی ندارد، اما با این وجود عوامل متحرکی همچون  خودروها منشا عمده آن است و در آلودگی تاثیر دارد.

پور شیرزاد توجه به مسئله دانش‌بنیان برای محیط زیست را مهم و پایه‌ای دانست و افزود: برنامه‌هایی تعریف خواهیم کرد تا از ظرفیت دانش‌بنیان برای کاهش مشکلات زیست محیطی استفاده شود و از برنامه زمان بندی به جهت انتقال صنایع آلاینده نیز خبر داد .

وی همچنین از تشکیل کارگروهی در خصوص  معادن قلات و آلودگی ناشی از آن خبر داد و گفت: وجود زباله‌ها و پلاستیک در ورودی شهرها زیبنده نیست که باید دهیاری‌ها و شهرداری‌ها پای کار باشند و بهانه‌ها در زیبایی سرزمین و سلامت مردم پذیرفته نیست‌.

او در ادامه به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست اشاره کرد  و ادامه داد: رئیس‌جمهور هم با بیان این مطلب که توسعه فرع بر محیط زیست است، اهمیت محیط زیست در کشور را نشان دادند.

مدیرکل محیط زیست استان فارس ادامه داد: زبان گویای محیط زیست رسانه‌ها هستند که می‌توانند جهت تنویر و افکار عمومی و آگاهی‌بخشی در این حوزه کمک دهند، و محیط زیست استان هم شفاف و صادقانه در کنار رسانه‌ها است، و امر مخفی و پنهانی در محیط زیست نداریم و معتقدیم که باید پاکدستی در این حوزه باشد. 

پور شیرزاد در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص  وضعیت تالاب‌ها عنوان داشت: تالاب‌ پریشان آب ندارد و بختگان نیز رو به خاموشی است دیگر تالاب‌های استان نیز وضعیت مطلوب و رو به بهبودی ندارد.

وی  با اشاره به اینکه ستاد احیای تالاب‌ها در استان فعال است، اضافه کرد: مطالعات دانشگاهی برای احیای تالاب‌ها در حال انجام است و از آنجا که محیط زیست دستگاهی حاکمیتی است که هماهنگ‌کننده دیگر دستگاه‌ها است‌ امیدواریم به نتایج  خوبی دست پیدا کنیم.

او در پایان  با اشاره به اینکه باید مقداری آب رهاسازی شود تا خشکیدگی تالاب نشود، اضافه کرد:  ریزگردها یک چالش اجتماعی ایجاد می‌کند بنابراین مدیریت زیست بومی برای تالاب‌ها و احیای آنها اجرا می‌شود، اگر براساس آمایش سرزمین و اولویت محیط زیست انجام شود می‌توان به احیا امیدوار بود.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

خروج از نسخه موبایل