نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خطرناک‌ شدن ویروس زیکا تنها با یک جهش

به گزارش سینا پرس فارس، پروفسور سوجان شرستا، می‌گوید: جهان باید ظهور این نوع ویروس زیکا را زیر نظر داشته باشد.

ویروس زیکا توسط پشه ها پخش می شود و علائم عفونت زیکا در بزرگسالان معمولاً خفیف است. با این حال، این ویروس می تواند جنین در حال رشد را آلوده کند و منجر به نقایص مادرزادی بزرگ مانند میکروسفالی شود.

ویروس زیکا و ویروس دنگی در بسیاری از کشورهای جهان همپوشانی دارند. مانند زیکا، ویروس دنگی یک فلاوی ویروس منتقله از پشه است و بنابراین خواص بیولوژیکی زیادی دارد. در واقع، ویروس‌ها به اندازه‌ای مشابه هستند که پاسخ ایمنی ناشی از قرار گرفتن در معرض دنگی قبلی می‌تواند محافظت در برابر زیکا را ارائه دهد.

 

چگونه ممکن است شیوع زیکا حتی در مناطقی که ایمنی قبلی دارند اتفاق بیفتد

شرستا می گوید: «در مناطقی که زیکا شیوع دارد، اکثریت قریب به اتفاق مردم قبلاً در معرض ویروس دنگی قرار گرفته اند و هم سلول های T و هم آنتی بادی هایی دارند که واکنش متقابل دارند.

 شرستا توضیح می دهد: "دنگی و زیکا ویروس های RNA هستند، به این معنی که می توانند ژنوم خود را تغییر دهند." وقتی این همه پشه و تعداد زیادی میزبان انسان وجود دارد، این ویروس‌ها دائماً به جلو و عقب می‌روند و تکامل می‌یابند.

شرستا می افزاید: «نوعی زیکا که ما شناسایی کردیم تا جایی تکامل یافته بود که ایمنی متقابل محافظتی ایجاد شده توسط عفونت قبلی دنگی دیگر در موش ها مؤثر نبود. متأسفانه برای ما، اگر این نوع رایج شود، ممکن است در زندگی واقعی نیز همین مسائل را داشته باشیم.»

پس چگونه می‌توانیم برای این نوع نسخه آماده شویم

آزمایشگاه Shresta در حال حاضر به دنبال راه‌هایی برای ساخت واکسن‌های زیکا و درمان‌هایی است که با این جهش خطرناک مقابله می‌کند. او همچنین به همکاری نزدیک با Regla-Nava ادامه خواهد داد تا درک بهتری داشته باشد که دقیقاً چگونه این جهش به زیکا کمک می کند تا به طور موثرتر تکثیر شود.

مترجم: امیر محمد مظفری

منبع: scitechdaily

خروج از نسخه موبایل