نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف اولین شواهد تقویم پیشگویی مایا در معبد باستانی

به گزارش سینا پرس فارس، دو قطعه «7 گوزن» مربوط به 300 سال قبل از میلاد مسیح است، و 200 سال قبل از میلاد، با توجه به تاریخ گذاری رادیوکربن انجام شده توسط تیم تحقیقاتی. این تاریخ اولیه نشان می‌دهد که این تقویم پیشگویی مایاها، که توسط سایر فرهنگ‌های پیش از کلمبیایی در میان‌آمریکا، مانند آزتک‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت، برای حداقل 2300 سال به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گرفته است، همانطور که امروزه نیز توسط مایاهای مدرن دنبال می‌شود.

دیوید استوارت، استاد Schele هنر و نویسندگی میان‌آمریکایی در دانشگاه تگزاس در آستین، با بیان اینکه "این تنها تقویمی است که از تمام فتوحات و جنگ داخلی در گواتمالا جان سالم به در می‌برد." ، به Live Science گفت: "مایاهای امروزی در بسیاری از جوامع آن را به عنوان راهی برای ارتباط با ایده های خود درباره سرنوشت و نحوه ارتباط مردم با جهان اطراف خود نگه داشته اند. این یک احیاء نیست. در واقع حفظ تقویم است."

محققان،  قطعات نقاشی دیواری در سایت باستان شناسی سن بارتولو، را در شمال شرقی شهر باستانی مایا، تیکال، پیدا کردند. استوارت بخشی از تیمی بود که "سن بارتولو" را در سال 2001 کشف کرد. او گفت: "این در جنگل های دورافتاده شمال گواتمالا است" و به خاطر نقاشی های دیواری مایاها که مربوط به دوره پیش کلاسیک پسین (400 قبل از میلاد تا 200 پس از میلاد) مشهور است.

نقاشی‌های دیواری در سان بارتولو در مجموعه‌ای عظیم به نام Las Pinturas هستند که مایاها در طی صدها سال آن را ساخته‌اند. هر چند وقت یکبار، مایاها بر روی یک مجموعه قدیمی بنا می کردند و سازه های بزرگتر و چشمگیرتری می ساختند. در نتیجه، Las Pinturas مانند یک پیاز لایه لایه می شود. استوارت گفت که اگر باستان شناسان به لایه های داخلی آن تونل بزنند، می توانند سازه ها و نقاشی های دیواری قبلی را پیدا کنند.

محققان مواد آلی باستانی مانند زغال چوب را در لایه ای که قطعات دیواری کشف شده بود را جمع آوری کردند. با تعیین تاریخ رادیوکربن این قطعات، آنها می توانند زمان ایجاد نقاشی های دیواری را تخمین بزنند.

با این حال، این نقاشی های دیواری یک تکه نبودند و در مجموع، این تیم حدود هفت هزار قطعه از نقاشی های دیواری مختلف را کشف کردند. از این مجموعه عظیم، یک تیم، قطعه دیواری را که بین سال‌های 2002 تا 2012 کشف شده بود را، با رادیوکربن تجزیه و تحلیل کردند. این شامل دو قطعه ای بود که نماد "7 گوزن" را تشکیل می داد که شامل یک علامت یا تصویر گوزن زیر نماد مایا برای عدد هفت (یک خط افقی با دو نقطه روی آن) است.

چهار تقویم مایا

استوارت گفت: مایاها چهار تقویم داشتند، زیرا «آنها به زمان‌سنجی علاقه زیادی داشتند». آنها روش های بسیار دقیق و ظریفی برای ردیابی زمان داشتند."

یکی تقویم پیشگویی مقدس یا Tzolk'in است که این نماد "7 گوزن" از آن سرچشمه می گیرد. این تقویم دارای 260 روز متشکل از ترکیب 13 عدد و 20 روز است که دارای علائم مختلف (مانند گوزن) می باشد.

با این حال، 260 روز یک سال را تشکیل نمی دهد. بلکه چرخه ای شبیه به هفته هفت روزه است. نماد "7 گوزن" به شما تاریخ نمی دهد. فصل یا سالی را که در آن اتفاقی رخ داده است به شما نمی گوید. مارچلو کانوتو، مدیر مؤسسه تحقیقات آمریکای میانه در دانشگاه تولان که در این مطالعه دخالتی نداشت، به لایو ساینس گفت: «مثل این است که بگوییم ناپلئون در روز چهارشنبه به روسیه حمله کرد.

استوارت گفت که امروزه از چرخه 260 روزه در تقویم تزولکین برای فال گویی و ثبت سوابق تشریفاتی استفاده می شود. استوارت گفت: «امروزه در گواتمالا نگهبانان خرما وجود دارند. «اگر می‌گفتی روز 7 آهو است، می‌گفتند «اوه، آره، 7 آهو، یعنی این، این و این».

مترجم: محمدرضا قشقایی زاده

منبع:livescience

 

خروج از نسخه موبایل