نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تشخیص نشانه های اختلال استرس در پیام های متنی

به گزارش سینا پرس فارس، یک مطالعه جدید نشان می دهد که یک پیام متنی ممکن است بتواند نشان دهد که آیا فردی با اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) سر و کار دارد یا خیر. محققان دانشگاه آلبرتا می گویند: که یک برنامه یادگیری ماشین نوعی هوش مصنوعی می تواند "بین خطوط" بخواند تا علائم هشدار دهنده احتمالی را در نحوه نوشتن افراد پیدا کند.

این تیم بر این باور است که این برنامه می تواند به ابزاری ارزان قیمت تبدیل شود که به متخصصان سلامت روان کمک می کند تا موارد PTSD یا سایر اختلالات را شناسایی و تشخیص دهند. 

نویسندگان توضیح می دهند که تجزیه و تحلیل احساسات حجم زیادی از داده ها را می گیرد و آنها را دسته بندی می کند. در این مورد، مدل حجم عظیمی از متون را برداشت و آنها را بر اساس افکار مثبت و منفی مرتب کرد.

 

متون PTSD خنثی یا بی حس هستند

نمونه‌گیری متن از 250 مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شده توسط یک مصاحبه‌گر مصنوعی (الی) که با شرکت‌کنندگان واقعی با استفاده از تماس‌های ویدئو کنفرانس صحبت می‌کرد. هشتاد و هفت نفر مبتلا به PTSD بودند در حالی که 188 نفر دیگر نداشتند، از پاسخ‌های متنی خود، این تیم توانست افراد مبتلا به PTSD را از طریق نمرات آنها شناسایی کند که نشان می‌دهد کلمات آنها چقدر افکار خنثی یا منفی را نشان می‌دهند.

این با بسیاری از ادبیات در مورد احساسات و PTSD مطابقت دارد. برخی از افراد تمایل دارند بی طرف باشند، احساسات خود را بی حس کنند و شاید زیاد حرف نزنند. و سپس دیگران هستند که احساسات منفی خود را ابراز می کنند.

نویسندگان خاطرنشان می کنند که این فرآیند سیاه و سفید نیست. به عنوان مثال، عبارتی مانند "من از آن متنفر نبودم" می تواند برای الگوریتم گیج کننده باشد. با وجود آن، سیستم یادگیری ماشینی توانست بیماران PTSD را با دقت 80 درصد تشخیص دهد.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: studyfinds

خروج از نسخه موبایل