نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نخستین عمل پیوند موفقیت آمیز کامل گوش

انسداد دو طرفه (هر دو گوش) میکروتیا (Bilateral atresia microtia) یک نقص مادرزادی نادر است که بر رشد و نمو گوش خارجی تاثیر می گذارد . در واقع میکروتیا نقص عضو در زمان تولد است که بر گوش بیرونی یا همان لاله گوش تاثیر گذاشته و باعث می شود تا رشد آن کامل نشده و اندازه آن کوچک تر از حد طبیعی شود. این وضعیت در حالی رخ می دهد که در سه ماهه اول جنینی رشد گوش ها متوقف شود . در این صورت در این نقص ژنتیکی، احتمال دارد بخش خارجی گوش به شکلی نا متعارف و معمولا شبیه بادام زمینی با بخشی  برجسته رشد کند در حالی که بخشی از زائده نرمه گوش را نیز داشته باشد. در برخی موارد نیز ممکن است این بخش از بدن به طور کلی رشد نکرده و به وجود نیاید.

نقص میکروتیا به طور معمول با آترزیا (atresia) فقدان مجرای گوش خارجی همراه است. این شرایط می تواند در یک گوش که به آن انسداد یک طرفه (unilateral) گفته می شود و یا در دو گوش که به آن انسداد  دو طرفه (bilateral) می گویند، رخ دهد.

به تازگی یک جراح در ایالات متحده امریکا ، با عمل پیوند دو گوش برای یک پسر هشت ساله، توانست قدرت شنوائی این کودک را به وی بازگرداند . الیاس بل (Elijah Bell) که در استارک، اوهایو ایالات متحده امریکا زندگی می کند، با مشکل مادرزادی انسداد دو طرفه میکروتیا متولد شد. اما او با کمک آنات مورتی (Ananth Murthy) در بیمارستان کودکان اکرون (Akron Children’s Hospital) مورد عمل جراحی قرار گرفت و صاحب یک جفت گوش جدید شد. این عمل به دلیل پیچیدگی های خاص خود از مهارت خاصی برخوردار بوده و از آن به عنوان یک معجره یاد می شود.

لازم به توضیح است که این کودک برای داشتن این گوش ها، تحت پنج عمل جراحی مجزا قرار گرفت و نخستین این عمل ها هنگامی انجام شد که الیاس تنها چهار سال داشت. این جراح برای ایجاد شکاف بین گوش و سر کودک از پیوند پوست ران کودک استفاده کرد. آخرین عمل نیز در ماه جولای (تیرماه) سال جاری انجام شد که دکتر مورتی در آن عمل ، جزئیات ظاهری گوش الیاس را کامل کرد.

آنات مورتی در مصاحبه ای مطبوعاتی در رابطه با این عمل می گوید : « بدن به طور طبیعی می خواهد تا همه چیز صاف و بدون برجستگی باشد بنابراین برای اینکه ما منحنی های طبیعی گوش را ایجاد کنیم باید چندین بار به عقب برگشته و کار روی منحنی ها را تکرار می کردیم. »

بر اساس گفته های مادر الیاس، علاوه بر آن که این عمل های جراحی یک شاهکار پزشکی به حساب می آید و توسط ان کودک شنوایی خود را به دست آورده است، همچنین عاملی بوده تا اعتماد به نفس این کودک هشت ساله افزایش پیدا کند .

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل