نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کمک به بیان افکار اشخاص بی حرکت توسط تراشه مغزی

به گزارش سینا پرس فارس، محققان امیدوارند این فناوری را توسعه دهند تا به سایر افرادی که مشکلات ارتباطی و حرکتی دارند نیز کمک کند.

یک فرد کاملا فلج که نمی‌توانست صحبت کند یا چشمانش را حرکت دهد، توانست با استفاده از یک رابط بسیار پیشرفته مغز و رایانه (BCI) ارتباط برقرار کند، این بیمار مرد ۳۴ ساله است که به دلیل ابتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک «ای‌ال‌اس» (ALS) -یک بیماری عصبی پیش‌رونده که مبتلایان به آن قدرت حرکت و تکلم خود را از دست می‌دهند، بی‌حرکت مانده بود، به این دستگاه مجهز شد.

دستگاه‌های ارتباطی مخصوص بیماران ای‌ال‌اس در حال حاضر بر حرکت چشم یا ماهیچه‌های صورت متکی‌اند که معروف‌ترین آن از طریق سیستم استفان هاوکینگ است. با این حال، این فناوری جدید نشان می‌دهد که شاید ارتباط کلامی برای بیمارانی که دیگر اختیار عضلات خود را ندارند، ممکن باشد.

محققان مرکز مهندسی عصبی و بیولوژیکی ویس (Wyss) در ژنو سوییس، این دو آرایه میکروالکترودی داخل مغزی را با عمل جراحی در قشر حرکتی مغز بیمار کار گذاشتند تا سیگنال‌های مغزی را که معمولا در برقراری ارتباط کاربرد دارد، شناسایی کنند.

در طول یک دوره‌ دو ساله، بیمار یاد گرفت چگونه فعالیت مغزی ایجاد کند که بتوان آن را با یک مدل یادگیری ماشینی رمزگشایی کرد. این به آن‌ها اجازه می‌دهد به سادگی با فکر کردن، پاسخ «بله» یا «نه» بدهند.

این بیمار با کمک یک برنامه متن‌خوان که می‌تواند حروف الفبا را بلند بخواند، توانست جملات کاملی بسازد.

گزارش: ممد رضا قشقایی زاده

خروج از نسخه موبایل