نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

توصیه هایی برای انتخاب سالم آجیل و میوه در ایام نوروز

به گزارش سینا پرس فارس، آجیل در حقیقت به مخلوطی از میوه خشک شده برخی گیاهان گفته می‌شود که بنا بر سلایق افراد به صورت انفرادی یا در ترکیب با سایر اقلام مصرف می‌شود. این ترکیب مقوی، در حقیقت مغز و دانه خشک‌شده برخی گیاهان‌ هستند که از طعم بی‌نظیری برخوردار می‌باشند. آجیل‎ها به دلیل طعم بی‌نظیرشان طرفداران زیادی در سراسر جهان دارند. البته این تنها دلیل شهرت آجیل‎ها نیست. این دانه‌های کوچک حاوی مواد مغذی زیادی هستند که عملکرد سالم بدن در گرو وجود آن‌هاست.

بر همین اساس یک کارشناس کارشناس ارشد تغذیه گفت: آجیل از جمله غذاهایی است که در صورت تازه و سالم بودن، مصرف آن به میزان محدود، بسیار مفید است. این گروه غذایی دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن اشاره کرد:

۱- آجیل ها کالری بالایی دارند. این گروه اگرچه حاوی مواد مغذی ضروری و مهم است ولی کالری بالایی را به بدن ما می رساند که باید به درستی محاسبه و در سهم غذا روزانه لحاظ شود.

۲- آجیل ها محتوای سدیم بالایی دارند. اگرچه سدیم آجیل بالا نیست، اما در مراحل آماده سازی اغلب به آنها نمک اضافه می شود.

۳- مصرف بیش از حد آجیل به دلیل داشتن مقدار زیادی چربی و نمک هم برای افراد سالم و هم برای مبتلایان به فشارخون بالا و بیماری قلبی- عروقی نامناسب است.

خرید آجیل

افروز پیش بین در خصوص خرید آجیل اضافه کرد، اغلب مردم به آجیل های فله که در مغازه ها وجود دارد روی می آورند؛ اما خرید آجیل بسته بندی کارخانه ای را بیشتر توصیه کرد، زیرا:

۱- کارخانه های فراوری و بسته بندی، ملزم به سنجش مستمر مواد اولیه و محصولات هستند و در محصولات تولید شده، احتمال قارچ و آفت خیلی کمتر است.

۲- در شرایط نگهداری در انبارها و فروشگاه ها نیز نوع بسته بندی مانع از نفوذ رطوبت و حشرات می شود.

۳- از سویی بازرسان دانشگاه علوم پزشکی بر واحدهای تولیدی و بسته بندی نظارت دارند و امکان رهگیری محصولات آلوده و اعلام شکایت در صورت بروز مشکل، راحت تر و سریع تر است.

پیش بین همچنین توصیه کرد برای تامین آجیل، موارد زیر حتما مورد توجه قرار گرفته شود:

۱- سعی کنید آجیل را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید و به هیچ عنوان از دستفروشان آجیل را خریداری نکنید.

۲- آجیل تازه نباید هیچگونه بوی نامطبوعی مانند بوی ماندگی و ترشیدگی داشته باشد.

۳- وجود حفره یا کپک زدگی آجیل از علائم کهنگی و فساد است.

۴- سعی کنید آجیلی را انتخاب کنیدکه شور نباشد.

میوه

او اضافه کرد در انتخاب میوه، سعی شود از انواع پرفیبر و کم قند آن را خریداری شود و میوه های خراب و لک دار خریداری نشود، زیرا چون خرابی این میوه ها می تواند به تمام سطح خود میوه و حتی سایر میوه ها هم منتقل و باعث غیرقابل استفاده شدن آن شود و همچنین میوه هایی که شکستگی و بریدگی دارد را خریداری نکنید، زیرا امکان انتقال و نفوذ آلودگی های محیطی و بقایای سموم و کود های شیمیایی به داخل میوه های شکسته وجود دارد.

اودر ادامه به انواع میوه ها اشاره کرد و افزود نوع میوه هایی که خریداری میکنید اغلب پنین ظواهری باید داشته باشد.

* سیب قرمز سالم باید سفت و کمی سنگین باشد. سیب های قرمز سبک  اغلب پوک و خراب است.

* پرتقال و نارنگی سالم هم باید بدون لک و زدگی در پوست باشد.

* اگر پرتقالی تازه و آبدار باشد، نباید پوست آن با فشار انگشتان دست به سادگی فرو رود.

* اگر قصد خرید کیوی داریم، بهتر است یک هفته قبل از عید انواع سفت این میوه را خریداری کنیم و آنها را به صورت نشسته داخل نایلونی در بسته کنار دو تا سه عدد سیب قرار دهیم.

* دانه های کوچک و کمی زبر و لکه های تیره روی پوست موز می تواند نشان دهنده رسیدگی بیش از حد موز باشد.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

خروج از نسخه موبایل