نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا متاورس ها یک حباب هستند

به گزارش سیناپرس فارس، اگر در مورد متاورس فکر می کنید و نمی توانید آن را درک کنید، نگران نباشید چراکه شما تنها نیستید و 49 درصد از آمریکایی‌هایی که اخیراً مورد بررسی قرار گرفتند، اطلاعات کمی از متاورس‌ها یا ارزهای دیجیتال داشتند.

 سال گذشته مارک زاکربرگ بنیانگذار فیس بوک از راه اندازی کار بر روی ساخت دنیای مجازی متاویرها خبر داد وپس از این حرکت، گروهی از نام‌های شناخته شده در سطح جهانی  از جمله شرکت‌هایی در صنعت مد و پوشاک ورزشی  وارد دنیای متاور شدند و برنامه‌هایی را برای گسترش برندهای خود در این دنیای دیجیتال فاش کردند، و در نوامبر گذشته، JP Morgan Chase به اولین بانک متاورس تبدیل شد زیرا به نظر می رسد از یک فرصت تریلیون دلاری در بازار پول نقد کند.

متاورس مارک

اگرچه زاکربرگ اولین کسی نبود که اصطلاح "متاورس" را ابداع کرد، تصمیم فیس بوک برای ورود به قلمروی عمدتا ناشناخته توجه زیادی را به همراه داشت.

زاکربرگ گفت: فضاهای سه بعدی در متاورژن ها به افراد امکان می دهد به گونه ای اجتماعی شوند، یاد بگیرند، بازی کنند و با هم همکاری کنند که قبلاً هرگز ندیده ایم، این شرکت یکی از دنیای واقعیت مجازی خود را در اواخر سال برای همه کسانی که به هدفون های اختصاصی آن دسترسی پیدا کردند، فاش کرد.

زاکربرگ اخیراً فهرست کارهای متا را گسترش داد و گفت که طی 5 تا 10 سال آینده، این شرکت محیط های مجازی همه جانبه ای را توسعه خواهد داد که به کاربران اجازه می دهد با صداها، عطرها و حتی لمس در دنیای مجازی خود تعامل داشته باشند.

سایر شرکت‌های فناوری مانند مایکروسافت یا بایدو در چین درباره برنامه‌های بلندمدت برای انتشار Metaverse خود چندان باز نبودند، اما خود را بخشی از این دنیای جدید می‌دانند که هر روز به تکامل خود ادامه می‌دهد.

آیا این شرکت‌ها در برنامه‌های بزرگ خود برای ساختن دنیای دیجیتالی جدید کاملاً متفاوت با دنیایی که امروز به آن عادت کرده‌ایم، توجه نمی‌کنند که مشتریان شان چه کسانی هستند و چه می‌خواهند؟

علاوه بر متاورس ها، اصطلاحاتی مانند «توکن‌های غیرقابل تعویض» (NFTs) و ارزهای دیجیتال مختلف وجود دارد. بنابراین، پلتفرم بازاریابی Klaviyo تصمیم گرفت تا یک نظرسنجی انجام دهد تا بفهمد مشتری از قبل در مورد همه این موارد می‌داند و چقدر مشتاق است که شرکت کند.

نتایج نظرسنجی

این نظرسنجی که در فوریه گذشته انجام شد، شامل هزار شهروند در ایالات متحده شد و نشان داد که 49 درصد از شرکت کنندگان نمی دانند متا ویروس چیست!

جالب اینجاست که این نظرسنجی شامل جمعیت جوان‌تر، بین 18 تا 24 سال، می‌شود که مشتاق پذیرش فناوری‌های جدید هستند.

با این حال، این گروه سنی پاسخ دادند که تمایلی به خرید در منطقه متاورس ندارند، و حدود 65 درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که به سادگی علاقه ای ندارند، و این فقط متافیزیک نبود که از آن متنفر بودند. پاسخ‌های مشابهی در مورد توکن‌های غیرقابل تعویض و ارزهای دیجیتال دریافت شد، به طوری که تقریباً 60 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اظهار داشتند که روی توکن‌های غیرقابل تعویض سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و 30 درصد نیز گفته‌اند که از ارزهای دیجیتال دوری خواهند کرد.

از نیمی از پاسخ دهندگانی که قبلاً در مورد متا ورس ها شنیده بودند، اکثر آنها در مورد چگونگی ماندگاری آن تردید داشتند و 78٪ آن را به عنوان یک حباب توصیف کردند و این تنها ایالات متحده نیست که واقعاً به متا ویروس ها علاقه ندارد. کلاویو یک ماه پیش نظرسنجی مشابهی را در بریتانیا انجام داد.

پاسخ‌ها در آن مطالعه حتی شگفت‌انگیزتر بود. از 1000 پاسخ دهنده در بریتانیا، 58٪ نمی دانستند متاورس چیست، در حالی که حدود 96٪ از افراد 25 تا 54 ساله گفتند که برای متا ورس ها خرید نمی کنند.

اکثر افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند، احساس می‌کنند قبل از اینکه متاورس ها واقعاً به چیزی معنادار تبدیل شوند، کارهای زیادی باید در دنیای واقعی انجام شود.

ترجمه: حمیدرضا ثابت نسب

منبع: الجزیره

خروج از نسخه موبایل