نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گفتگوی نوجوانان علاقه‌مند به نجوم با پروفسور پائولو برتونز

به گزارش سینا پرس فارس، به نقل از  روابط عمومی اداره کل کانون فارس، در این برنامه که با حضور بیش از 80  علاقه‌مند به نجوم در مرکز پاسارگاد برگزار شد، سعیدرضا کامرانی، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس فعالیت‌های علمی و نجوم و ظرفیت‌های کانون پرورش فکری در زمینه ترویج وتوسعه علم نجوم را برشمرد و برگزاری چنین برنامه‌هایی با حضور متخصصان این حوزه را گامی بزرگ در پیشرفت علمی کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به نجوم و ستاره‌شناسی دانست. 
 دکتر برتونز درباره نجوم، منظومه شمسی، ساختار جهان گفت: به نظر من حيات در جاي ديگري غير از كره زمين وجود دارد. ما ميليارد كهكشان و هزاران ميليارد ستاره داريم كه در نزديكي برخي از اين ستاره‌ها، سيستم‌هايي به نام پيش‌سيارات شكل مي‌گيرند و ممكن است كه با توجه به پارامترهاي فيزيكي حيات در آنجا شكل بگيرد. 
برتونز ادامه داد: چون تعداد سيارات فراخورشيدي هم زياد است و روز به روز بر تعداد اكتشاف آنها افزوده مي‌شود روزي احتمالا سياره‌اي پيدا مي‌شود كه در آن حيات شكل بگيرد.
این استاد دانشگاه در قسمتي از سخنراني خود به نقش اسطرلاب در ميان ايرانيان و مسلمانان براي تعيين قبله، جهت‌يأبي و همين‌طور تعيين مواضع اجرام سماوي پرداخت. 
بخشي‌هايي از صحبت‌هاي دكتر برتونز نیز به تفاوت صورت‌هاي فلكي در دو نيم‌كره شمالي و جنوبي كره زمين اختصاص داشت. او به شروع تاريخ نجوم از كپرنيك و گاليله و نيوتن اشاره کرد و ساختار ستارگان، انواع سحابي‌ها و كهكشان‌ها و خوشه‌هاي ستاره‌اي را بررسی و توضیح داد که پرسش‌های زيادي را در ذهن كودكان و نوجوانان بوجود آورد و او مشتاقانه به آنان پاسخ داد.
رییس آموزش و پرورش پاسارگاد به همراه جمعی از اولیای تربیتی نیز در کنار اعضا و مربیان کانون در این برنامه حضور داشتند.

خروج از نسخه موبایل