ثبت تصویر شگفت انگیز از شفق قطبی

آژانس فضایی اروپا به تازگی عکسی از یک شفق قطبی بسیار زیبا منتشر کرده است. این عکس توسط گروهی از محققان که برای انجام یک سری تحقیقات به ایستگاه کونکوردیا (Concordia) واقع در قطب جنوب رفته بودند، گرفته شده است. این گروه تحقیقاتی متشکل از چند محقق برای مطالعه آب و هوای قطب جنوب و یک پزشک برای مطالعه چگونگی انطباق فیزیکی و روانی انسان با شرایط بسیار سخت بود.

این گروه تحقیقاتی زندگی در این بخش از زمین را این گونه تعریف می کنند: «این ایستگاه روسیه یکی از دورافتاده ترین، سردترین و خشک ترین مکان های دنیاست، فاصله نزدیک ترین همسایه این ایستگاه 600 کیلومتر از آن فاصله دارد. تا چشم کار می کند فقط و فقط سطح صاف پوشیده از برف و یخ دیده می شود که ضخامت آنها 3 کیلومتر است. زندگی در این جا مانند زندگی در سیاره دیگری است که می توانیم آن را سیاره کونکوردیا یا مریخ سفید بنامیم. در این منطقه نه ماه از سال زمستان است که از فوریه تا نوامبر ادامه دارد. در این مدت این ایستگاه کاملا از سایر نقاط دنیا جدا می شود به طوری که هیچ هواپیما یا وسیله نقلیه ای حتی در مواقع اضطراری هم  نمی تواند به اینجا برسد. آزمایش های ما در دمای زیر 80 درجه سانتی گراد و در سه ماه تاریکی کامل انجام می شد. ما باید کاملا متکی بر قابلیت های خودمان باشیم و انتظار روبرو شدن با هر گونه شرایط اضطراری را داشته باشیم.»

به این ترتیب می توان فهمید که به چه علت این تصاویر و برداشت آنها برای آژانس فضایی اروپا حائز اهمیت است زیرا برداشت این تصاویر عملا با درخطر قرار دادن سلامت این دانشمندان به دست آمده است. همچنین برداشت این تصاویر به علت موقعیت مکانی و ساختار زمانی برداشت آنها بسیار دشوار است.