نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا تنهایی با کاهش حافظه ارتباط دارد

به گزارش سیناپرس فارس، بسیاری از مردم این کره خاکی دربعضی از مواقع احساس تنهایی می کنند و این پرسش مطرح می شود که احساس انزوا و سرخوردگی اجتماعی می تواند بر خاطرات ما نیز تأثیر بگذارد؟

به گفته محققان دانشگاه بارسلونا کاهش حافظه با تنهایی و انزوا ممکن است که رخ بدهد.

دانشمندان گزارش می دهند که برخی از افرادی که در مدت زمان طولانی احساس تنهایی می کنند، ممکن است مهارت های حافظه کلامی خود را کاهش دهند.

این یافته ها بخشی از کنسرسیوم بزرگتر Lifebrain به رهبری دانشگاه اسلو در نروژ است که پژوهشگران 1537 نفر را در سه گروه شرکت کننده تقسیم کرده و پژوهش خود را آغاز کردند. دو گروه از سوئد و آلمان شامل افراد مسن تر بودند، در حالی که گروه سوم از نوجوانان دانمارکی تشکیل شده بود.

تنهایی لزوماً به معنای تنها بودن نیست و امکان دارد که از نظر فیزیکی توسط افراد دیگر احاطه شده اید نیز احساس تنهایی کنید. برای اهداف این تحقیق، نویسندگان مطالعه، تنهایی را به عنوان «احساس منفی مرتبط با نارضایتی از کمیت و کیفیت ارتباطات اجتماعی» تعریف کردند.

تنهایی تأثیرات گسترده ای بر سلامتی دارد

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که چگونه احساس تنهایی بر سلامت جسمی، سلامت روانی تأثیر می گذارد و حتی خطر زوال شناختی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

تیم تحقیقاتی سطوح تنهایی هر فرد را از طریق مجموعه ای از نظرسنجی ها در مورد پذیرش اجتماعی ادراک شده و تعلق به یک گروه اندازه گیری کرده و سپس مهارت‌های حافظه اپیزودیک را با استفاده از وظایف یادآوری کلمات مورد سنجش قرار دادند.

پاسخ دهندگان همچنین اعلام کردند که کسی را در زدندگی خود برای گفتگوی صریح داشته اند.

داده‌های طولی درازمدت جمع‌آوری‌شده نشان داد که احساس تنهایی با کاهش حافظه در میان «شرکت‌کنندگان سوئدی» رخ می دهد دارد اما این موضوع با وضعیت مشابه در شرکت کنندگان آلمانی هیچ اثری نداشته است.

کریستینا سوله پادولز سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بارسلونا در یک بیانیه رسانه‌ای اعلام کرد: «تفاوت‌های فرهنگی در نحوه درک و برخورد مردم با انزوای اجتماعی می‌تواند تا حدی دلیل تفاوت‌هایی باشد که با آن مواجه می‌شویم».

علاوه بر این، حتی ارتباط بین تنهایی و کاهش حافظه در میان داوطلبان سوئدی زمانی ناپدید شد که پژوهشگران هر شرکت‌کننده‌ای را که در طول دوره ردپایی از مبتلا به زوال عقل دیده بودند، حذف کردند.

همانطور که قبلاً ذکر شد، این یافته به ویژه ارتباط برقرار شده بین تنهایی و زوال شناختی را تقویت می کند.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که محققان هیچ ارتباط قابل توجهی بین هیچ یک از مناطق مغز و تنهایی – حتی پس از مقایسه MRI با احساس تنهایی – پیدا نکردند و این موضوع کنجکاوی محققان را چندبرابر کرد چراکه تحقیقات قبلی نشان داده بود که "نوروبیولوژی" تنهایی با مناطق عصبی خاصی در مغز مسئول پردازش عاطفی و همدلی مرتبط است.

ارتباط بین "تنهایی" و "کاهش حافظه" در میان کشورها و سن های متفاوت سازگار نیست، تا حدی به این دلیل که تفاوت‌های فرهنگی وجود دارد که باعث می‌شود برخی افراد در برابر انزوای اجتماعی مدارا کنند.

با این حال یکی از محققان نتیجه گرفت که تنهایی می تواند باعث کاهش حافظه در برخی از افراد مسن شود، اما کاهش حافظه نیز می تواند باعث افزایش احساس تنهایی شود.

ترجمه: حمیدرضا ثابت نسب

منبع:  studyfinds

خروج از نسخه موبایل