نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شناسنامه دار شدن پتانسیل‌های معدنی شهرستان‌های فارس

به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه جنوب کشور (مرکز شیراز) با اعلام خبر پایان بررسی‌های زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در شهرستان خنج استان فارس و ارائه نتایج آن گفت: بررسی و  شناخت سنگ‌شناسی، واحدهای زمین‌شناسی و هندسه لایه‌های زمین، بسیار ضروری است و برای توسعه پایدار به این شناخت نیاز داریم که در این راستا لزوم شناخت دقیق‌تر فرایندهای زمین‌شناسی در هر منطقه باید افزایش یابد.
دکتر طهمورث یوسفی بیان داشت، مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی جنوب کشور در تلاش است تا اطلاعات جامعی از پتانسیل‌های معدنی شهرستان‌های استان فارس در قالب شناسنامه زمین‌شناسی و معدنی تهیه کند تا بستر مناسبی برای بهره‌برداری از معادن  و برنامه‌ریزی‌های عمرانی و توسعه‌ای فراهم شود.
وی بیان کرد: تاکنون بررسی و اکتشاف مواد معدنی 8 شهرستان‌ استان فارس شامل شهرستان‌های مهر، لامرد، فراشبند، قیروکارزین، نورآباد ممسنی، لار، سپیدان و خنج انجام شده  که بیش از نیمی از مساحت استان فارس را دربر می‌گیرد و نتایج آنها به تفکیک نوع مواد معدنی، پتانسیل مربوطه و به شکل شناسنامه معادن و وضعیت زمین‌شناسی و اکتشافی هر شهرستان ارائه شده است.
یوسفی افزود: در راستای اجرای عملیات اکتشاف مواد معدنی در استان فارس در سال 1400 توان معدنی و پتانسیل زمین‌شناسی شهرستان خنج مورد بررسی و ارزیابی اکتشافی قرار گرفته و نتایج آن در قالب گزارش اکتشافی مواد معدنی تهیه و ارائه شد.
وی ادامه داد، این‌که فعالیت­های اکتشافی در این پروژه شهرستانی منجر به شناسایی و معرفی مناطق دارای ذخایر معدنی مناسب در محدوده شهرستان خنج شده، خاطرنشان کرد:  در این بررسی جهت شروع به کار عملیات صحرایی و میدانی، ابتدا تمامی واحد­های زمین‌شناسی موجود در محدوده مورد بررسی از لحاظ سنگ‌شناسی و پتانسیل احتمالی معدنی ارزیابی شد.
یوسفی افزود: با توجه به پراکندگی هر واحد، میزان ذخیره و اولویت­های معدنی، مسیر­های پیمایش به روی واحد­های زمین‌شناسی موجود در نقشه های زمین‌شناسی تعیین و سپس محدوده مورد نظر شبکه بندی شده و به گونه­ای پیمایش­‌ها توزیع شد که تراکم برداشت تمامی محدوده مورد نظر را در برگیرد.
وی تصریح کرد: طی عملیات صحرایی به مدت 80 روز-کارشناس، تعداد 190 نمونه برداشت و پس از بررسی اولیه و فیزیکی، تعداد 110 نمونه جهت آنالیز شیمی وXRF به آزمایشگاه مرجع سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ارسال و مورد بررسی قرار گرفت.
بر پایه این خبر، پس از بررسی نتایج  آنالیز شیمیائی، نتایج XRF و تلفیق نظرات کارشناسی، تعداد 35 مورد پتانسیل دولومیت،20 مورد آهک صنعتی، 34 مورد رُس و مارن جهت خاک صنعتی، 17 مورد سنگ مالون و سنگ لاشه، 17 مورد شن و ماسه کوهی و آبرفتی،3 مورد ژیپس،  1 مورد سیلیس و 2 مورد پتانسیل سنگ‌های نیمه‌قیمتی وگوهری به منظور اکتشافات تفصیلی معرفی شد.

خروج از نسخه موبایل