نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

معاون وزیر علوم:طرح های کلان ملی سطح بندی می شود

به گزارش ایرنا دکتر وحید احمدی روز سه شنبه به برگزاری هجدهمین جلسه شورای عالی عتف اشاره کرد و افزود: طبق مصوبه جلسه اخیر شورای عالی عتف، طرح های کلان ملی در سه سطح شامل طرح های مربوط به گسترش مرزهای دانش، طرح های کاربردی و تولید فناوری و محصول تجاری و صنعتی تقسیم بندی شده اند.
وی با این توضیح که طرح های گروه 1 شامل طرح هایی است که خروجی شان کارهای تحقیقاتی بوده و مرزهای دانش را گسترش می دهند، افزود: براساس این سطح بندی 20 درصد بودجه برای طرح های گروه 1 از سوی دستگاه متقاضی و 80 درصد از سوی شورای عالی عتف پرداخت می شود.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تصریح کرد: 50 درصد بودجه طرح های گروه 2 که در حوزه کاربردی قرار می گیرند از طریق شورای عتف و 50 درصد بودجه نیز از سوی دستگاه متقاضی پرداخت خواهد شد و 70 درصد بودجه مربوط به طرح های گروه 3 که به عنوان طرح های تولید فناوری و تجاری سازی محصول به شمار می روند از طریق دستگاه های متقاضی و 30 درصد بودجه از سوی شورای عالی عتف تامین خواهد شود.
وی درخصوص نحوه توزیع سطح بندی طرح های کلان ملی نیز گفت: از مجموع 47 طرح کلان ملی، چهار طرح به طرح های مربوط به مرزهای دانش، 25 طرح به طرح های کاربردی و 18 طرح نیز به حوزه تولید فناوری و تجاری سازی محصول تعلق دارند.
دبیرکل شورای عالی عتف با اشاره به اینکه از 47 طرح کلان ملی مصوب این شورا 34 طرح دارای دستگاه متقاضی هستند خاطرنشان کرد: به طرح های کلان ملی که فاقد دستگاه متقاضی هستند بودجه ای اختصاص داده نمی شود و این طرح ها مورد ارزیابی مجدد قرار می گیرند و در صورتیکه دستگاه متقاضی برای آنها پیدا نشود، امکان توقف طرح وجود دارد.
احمدی ضمن تشریح دستاوردهای شورای عالی عتف و چشم انداز آتی این شورا، تکالیف قانونی شورای عالی عتف را اجرای آیین نامه نحوه تاسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری، اجرای قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات، اولویت بندی و انتخاب طرح های اجرایی بلندمدت ، سرمایه گذاری کلان در بخش های آموزشی، پژوهشی و فناوری و ایجاد نظام یکپارچه پایش و ارزیابی برشمرد.
وی ادامه داد: تشکیل کمیته راهبری، راهبری استان ها در راستای استقرار مناطق، توسعه مناطق ویژه منتخب ، تدوین مقررات لازم برای راهبری مناطق ویژه علم و فناوری، تدوین فرایند و نقشه کلان راه اندازی مناطق ویژه علم و فناوری، دریافت مجوز فعالیت و تصویب برنامه های مناطق ویژه پنج گانه، برگزاری نشست های استانی درخصوص ماهیت سازمان عامل استقرار و اساسنامه این سازمان، انجام پروژه های مرتبط با استقرار مناطق ویژه و انجام پروژه های حقوقی و اداری در خصوص مناطق ویژه، اهم اقدامات دوساله دولت در بخش اجرایی آیین نامه نحوه تاسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری را تشکیل می دهد.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم درخصوص احیا و راه اندازی مناطق ویژه علم و فناوری نیز تصریح کرد: هر منطقه ای که ظرفیت های علمی، فنی، صنعتی، فرهنگی و دانشگاهی کافی داشته باشد می تواند اقدام به اخذ مجوز کند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل