نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ناهنجاری‌های سلامت روان ناشی از ابتلا به کرونا در راه است

به گزارش سینا پرس فارس، به نقل از گاردین، نتایج مطالعه گسترده‌ای که به تازگی در آمریکا منتشر شده است، نشان می‌دهد خطر ابتلای به مشکلات سلامت روان حتی در کسانی که به نوع بی علامت کرونا مبتلا می‌شوند، بالاتر از دیگران است. محققان این مطالعه بر ضرورت پیگیری سلامت روان بیماران پس از بهبود از کرونا تأکید می‌کنند.

این مطالعه که سوابق بهداشتی میلیون‌ها آمریکایی را در یک سال گذشته بررسی کرده است نشان می‌دهد ابتلا به کرونا باعث افزایش احتمال ایجاد ناهنجاری‌های سلامت روان در افراد می‌شود؛ مسئله‌ای که می‌تواند به تشدید بحران کنونی در زمینه خودکشی و مصرف مواد مخدر بینجامد.

تأثیرات بلندمدت ابتلا به کرونا همچنان به درستی شناخته نشده که یکی از این تأثیرات، افزایش احتمال ابتلا به ناهنجاری‌های روانی است؛ افسردگی، اضطراب، استرس و افزایش خطر ناهنجاری‌های مصرف مواد مخدر، افت شناختی و مشکلات خواب از آن جمله هستند.

زیاد العلی رئیس تحقیق و توسعه نظام سلامت «وی‌ای سن لوییز» گفت: این یعنی مشکلات سلامت روان در حال شکل گیری در ده‌ها میلیون آمریکایی است که به کرونا مبتلا شده‌اند.

وی افزود: به طور خاص نگران پیامدهای خطرناک ناهنجاری‌های سلامت روان همانند تشدید افکار خودکشی گرایانه و افزایش استعمال مواد مخدر هستیم.

رئیس تحقیق و توسعه نظام سلامت «وی‌ای سن لوییز» ادامه داد: این به معنی واقعی کلمه مثل طوفانی است که جلوی چشمان ما در حال اوج گرفتن است؛ یعنی همه گیری مواد مخدر در دو تا سه سال آینده درگیرمان خواهد کرد؛ بحران خودکشی که دو سه سال دیگر غافلگیرمان خواهد کرد.

زیاد العلی تاکید کرد: مطالعات اینچنینی نشان می‌دهد، پیگیری حال بیماران، حتی آن‌ها که نوع خفیف بیماری را تجربه کرده‌اند، در هفته‌ها و ماه‌های پس از بهبودی و درمان فوری ناهنجاری‌های ظاهر شده در آن‌ها ضروری است.

وی گفت: اگر همین حالا به این مسئله توجه شود و مشکل را در همان ابتدا مهار کنیم، به معنی واقعی کلمه، زندگی‌های زیادی را نجات خواهیم داد.

این مطالعه که روز چهارشنبه منتشر شده نشان می‌دهد، ۱۸ درصد افراد پس از ابتلا به کرونا، دچار مشکلات سلامت روان شده‌اند. میزان ابتلا در دیگر افراد ۱۲ درصد بوده است.

در این مطالعه داده‌های سلامتی مربوط به ۱۵۳ هزار بیماری که از مارس ۲۰۲۰ تا ژانویه ۲۰۲۱ آزمایش کرونای آن‌ها مثبت شده، بررسی شده است و آن را با داده‌های سلامت ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر که در این بازه ۱۰ ماهه آزمایش مثبت کرونا نداشتند و در عین حال همان استرس‌های همه گیری کرونا را تجربه کرده بودند و همین طور داده‌های ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار بیمار مربوط به پیش از همه گیری کرونا مقایسه کردند.

از بین همه بیمارانی که در دوران همه‌گیری، با مشکلات سلامت روان جدید مواجه شده بودند، احتمال ابتلای بیماران کرونا به ناهنجاری سلامت روان در مقایسه با آن‌هایی که به کرونا مبتلا نشده بودند، به شکل معنادارتری بالاتر بود. این احتمال بالاتر ابتلا به تفکیک ناهنجاری عبارت بود از: مشکلات شناختی: ۸۰ درصد، ناهنجاری‌های خواب: ۴۱ درصد، افسردگی: ۳۹ درصد، استرس: ۳۸ درصد، اضطراب: ۳۵ درصد و مصرف مواد مخدر: ۳۴ درصد.

در این مطالعه، فقط بیمارانی بررسی شدند که در دو سال گذشته، سابقه تشخیص ناهنجاری سلامت روان نداشتند. این مطالعه، همچنین داده‌های مربوط به مبتلایان به کرونا را با داده‌های مربوط به هزاران نفر مبتلا به آنفلوآنزا نیز مقایسه کرده است.

نتایج مطالعه روشن است؛ کرونا تأثیر قابل توجهی روی سلامت روان دارد.

این مطالعه همچنین نشان داد آن‌ها که ابتلایشان شدیدتر از دیگران است، به ویژه آن‌ها که نیازمند بستری شدن در بیمارستان می‌شوند، بیش از دیگران در معرض خطر درگیر شدن به ناهنجاری‌های سلامت روان هستند. با وجود این، احتمال ایجاد مشکلات سلامت روان حتی در افرادی که به نوع خفیف بیماری مبتلا می‌شوند و همچنین در موارد ابتلای بدون علامت، بیش از دیگران است.

زیاد العلی گفت: این مشکل در افرادی که بستری شده بودند، وخیم‌تر بود، اما خطر مواجه شدن افراد بستری نشده با مشکلات سلامت روان نیز قابل توجه و جدی است و به هیچ عنوان کم اهمیت نیست؛ خطری که اکثر افراد را، چه در آمریکا و چه در جهان شامل می‌شود.

مطالعات دیگر نشان داده است که ویروس کرونا را در مغز نیز می‌توان یافت؛ رئیس تحقیق و توسعه نظام سلامت «وی‌ای سن لوییز» گفت: ویروس را در آمیگدال (بادامه) و هیپوکامپ (اسبَک) مغز می‌توانیم ببینیم؛ به درستی همان مراکزی که مسئول تنظیم احساست و عواطف ما هستند.

جیمز جکسون مدیر بهداشت رفتاری در بخش آی سی یو «دانشگاه واندربلت»، گفت: این مطالعه نیز مانند مطالعات پیشین نشان می‌دهد مسائل سلامت روان از نگرانی‌های عمده پس از همه گیری کرونا به شمار می‌رود

وی افزود: این مشکل را در بیماران خود به وضوح می‌بیند.

جکسون ادامه داد: به مرور داریم متوجه می‌شویم کرونا ممکن است از آن چیزی که فکر می‌کردیم، مشکل سازتر و دگرگون کننده‌تر باشد.

صاحبنظران می‌گویند درمان زودهنگام بیمارانی که پس از کرونا با چالش‌های سلامت روان مواجه می‌شوند، می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

رئیس تحقیق و توسعه نظام سلامت «وی‌ای سن لوییز» گفت: مسئله اصلی ردیابی و تشخیص زودهنگام بیماران به منظور پیشگیری است تا این مشکل در آینده به معضل بزرگتری تبدیل شود، اگر به بیماری توجه نکنید، بدتر و بدتر می‌شود.

زیاد العلی افزود: موج افراد درگیر با ناهنجاری‌های سلامت روان ناشی از بیماری کرونا و همینطور شرایط پر اضطراب همه‌گیری، در یک تا سه سال آینده، مراکز درمانی را درگیر خواهد کرد.

این در حالی است که بسیاری از افراد فعال در حوزه درمان در بخش سلامت روان، بیمه نمی‌پذیرند و مانع بزرگی پیش پای بیماران می‌گذارند، دیگران نیز آنقدر درمانجو دارند که برای بهره مندی از خدماتشان باید برای مدتی طولانی در فهرست انتظارشان ماند.

جیمز جکسون گفت: این مشکل بسیار عدیده‌ای است و در واقع نمی‌دانم قرار است با آن چه کار کنیم. نیاز‌های ما به شدت بیشتر از منابع در دسترسمان است.

جکسون چندین گروه حمایتی تشکیل داده است که به بیماران درگیر کرونای طولانی خدمات مشاوره‌ای می‌دهند. این بیماران از نشانه‌هایی مانند مه مغزی، نبود تعادل شناختی، مشکلات حافظه و احساس نابسنده بودن رنج می‌برند. جلسات این گروه‌ها در زوم برگزار می‌شود تا بیماران سراسر کشور امکان شرکت در آن‌ها را داشته باشند.

رئیس تحقیق و توسعه نظام سلامت «وی‌ای سن لوییز» گفت: چاره‌ای نداریم جز اینکه به پیامد‌های بلندمدت کرونا توجه کنیم. اگر فقط روی پیامد‌های کوتاه مدت کرونا متمرکز شویم، پس از دو سه ماه، یک فرصت طلایی پیشگیری را از دست خواهیم داد.

زیاد العلی افزود: همه گیری، آمریکای ناآماده را غافلگیر کرد و به زودی کرونای طولانی نیز غافلگیرمان خواهد کرد، واقعیت این است که کرونا پیامد‌های بلندمدتی در پی دارد که نمی‌شود فقط آرزو کرد خودش از بین برود؛ پیامد‌هایی که نمی‌توان مانند آشغال، به زیر فرش جارویشان کرد و نادیده شان گرفت.

منبع: صدا و سیما

خروج از نسخه موبایل