نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دایناسورها هم عفونت تنفسی میگرفتند

به گزارش سینا پرس فارس، محققان برای اولین بار به شواهد وجود عفونت تنفسی دست در دایناسوری دست یافته‌اند که حدود ۱۵۰ میلیون سال پیش در پایان عصر ژوراسیک می‌زیسته است.
دیرینه‌شناسان زمانی متوجه این موضوع شدند که مشغول تحقیق بر روی استخوان‌های فسیل‌شده گردن یک دیپلودوکوس Diplodocidae، یک دایناسور علفخوار بزرگ و گردن‌دراز، بودند.
دکتر کری وودراف، مدیر دیرینه‌شناسی موزه دایناسورها در مونتانای آمریکا، می‌گوید: در حال بررسی بقایای دایناسوری به نام «دالی» بودم که از کشف آن در این ایالت بیش از ۳۰ سال می‌گذرد. در میانه مشاهدات ناگهان متوجه زائد‌ه‌هایی به شکل کلم بروکلی در استخوان‌های ناحیه گردن حیوان شدم.
وی اضافه کرد: من به مهره‌های دایناسورهای زیادی نگاه کرده‌ام و چیزهای عجیب و غریبی دیده‌ام، اما هرگز چیزی شبیه این ساختارها ندیده بودم.
با درخواست او شماری از دانشمندان به این تحقیق پیوستند و سرانجام مشخص شد که رشد استخوانی عجیب در این دایناسور، شبیه برجستگی‌هایی است که می‌تواند در اثر عفونت‌های تنفسی در پرندگان مدرن ایجاد شود. عکسبرداری سی‌تی‌اسکن مفصل از استخوان‌های گردن، این ظن را تایید کرد و نشان داد رشد غیرمعمول در قسمت‌هایی از گردن حادث شده که به کیسه‌های هوایی متصل هستند و بخشی از دستگاه تنفسی دایناسور را تشکیل می‌دادند.
پژوهشگران می‌گویند این ناهنجاری‌ها ممکن است در اثر عفونتی شبیه به «آسپرژیلوزیس»، یک عفونت قارچی دستگاه تنفسی، شکل گرفته باشد.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

خروج از نسخه موبایل