نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

راه‌اندازی مرکز نوآوری تخصصی علوم مهندسی دانشگاه شیراز

به گزارش سینا پرس فارس، سرپرست مرکز نوآوری تخصصی علوم مهندسی دانشگاه شیراز، در مراسم افتتاحیه‌ی مرکز نوآوری تخصصی علوم مهندسی  دانشگاه شیراز گفت: حمایت از شکل‌گیری چرخه‌ی ایده تا ثروت یکی از اهداف ایجاد مراکز نوآوری، مراکز رشد و پار‌ک‌های علم و فناوری است. مراکز نوآوری به‌عنوان اولین نقش‌آفرینان در اکوسیستم شکل‌گیری و توسعه‌ی شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان، با محوریت حمایت از کارآفرینان و افراد مستعد و خلاق از طریق ایجاد بسترهای حمایتی و توانمندساز، سعی در پرورش ایده‌های نو و کاربردی با رویکردی ثروت‌آفرین دارند. دانشگاه شیراز با توجه به جایگاه و ظرفیت‌های منحصربه فرد دانشی خصوصا در حوزه‌ی علوم مهندسی، با چشم‌انداز توسعه نوآوری‌ها در حوزه‌های مختلف علوم مهندسی ازجمله: برق، کامپیوتر، مکانیک، عمران، مواد، شیمی و… و با هدف حمایت از افراد مستعد و خلاق، توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و ارائه‌ی خدمات نوآورانه و تخصصی به نهادهای سیاست‌گذاری، دولتی، اقتصادی، صنعتی و فرهنگی، مرکز نوآوری تخصصی علوم مهندسی را ایجاد کرده است.

دکتر سیداسماعیل حسینی افزود، برای همگام‌شدن با این تغییرات و به‌منظور استفاده از ظرفیت دانشجویان و دانش‌آموختگان این دانشگاه در رشته‌های مهندسی در پیشبرد اهداف اقتصاد دانش‌بنیان، حمایت، تقویت و ترویج فرهنگ نوآوری و کارآفرینی، تأسیس شده است.

حسینی بیان کرد، اگر مرکز نوآوری تخصصی علوم مهندسی را به‌صورت یک سیستم ببینیم، در این سیستم، حمایت‌های مختلفی حول دو محور اصلی انجام می‌شود: 1. توانمندسازی افراد و 2. پرورش ایده‌ها و این سیستم دارای سه دسته ورودی اصلی است که عبارتند از: ۱. فرد کارآفرین (صاحب ایده)؛ ۲. فرد متخصص (بدون ایده) و ۳. تیم همراه با ایده.

او گفت: حمایت‌های مرکز عبارتند از فضای کار اشتراکی، مشاوره و منتورینگ تخصصی، تیم‌سازی و شبکه سازی، حمایت مالی و … این سیستم دارای دو خروجی اصلی است: 1. ایده هایی که پرورش یافته‌اند و به مرحله‌ی شتاب‌دهی و جذب سرمایه گذار رسیده‌اند و 2. افراد متخصصی که در حوزه کسب‌وکار توانمند شده اند و دانش و جسارت لازم برای ورود به زنجیره اقتصاد دانش‌بنیان کسب کرده‌اند.

خروج از نسخه موبایل