زمین لرزه خطر رانش زمین را افزایش می دهد

به گزارش ایرنا از ساینس، محققان آلمانی در یک مطالعه متوجه شدند که در آستانه یک زمین لرزه شدید، خطر بروز رانش زمین در مناطق کوهستانی تا 20 برابر افزایش می یابد.
این مطالعه همچنین نشان داد که خطر رانش زمین با بروز بارش های سنگین نیز تسریع می شود اما این خطر در طول زمان با ترمیم شکستگی سطح زمین محو می شود.با وجود اینکه این ارتباط واضح به نظر می رسد اما زمین شناسان سال ها تلاش کرده اند تا عوامل مختلفی را که بر خطر رانش زمین تاثیر می گذارد، مشخص کنند. این کار آسان نیست.
مارک اودین محقق مرکز تحقیقات علوم زمین در آلمان می گوید: مشکل اساسی در این زمین این است که باید علل هواشناسی و علل وابسته به زمین لرزه را که باعث بروز رانش زمین می شود، از هم متمایز کرد.
وی افزود: بارش های سنگین نیز می توانند موجب بروز رانش زمین شوند و می توانند بر شدت رانش زمین بعد از بروز یک زمین لرزه بیافزایند.اما محققان در آلمان، فرانسه و ژاپن با استفاده از تصاویر ماهواره ای موفق شدند تاریخچه چهار منطقه اصلی کوهستانی را در آستانه زمین لرزه های بزرگ بازسازی کنند.این تجزیه و تحلیل ها نشان داد که بروز رانش های زمین بطور خود به خودی و در نتیجه بارش های سنگین در آستانه زمین لرزه های جدی محتمل تر است.این اطلاعات همچنین نشان داد که افزایش خطر بروز رانش های زمین در پس زمینه خطر بالقوه بازگشت زمین لرزه در یک دوره یک تا چهار ساله، محو می شود.
همچنین محققان در این مطالعه بطور تحلیلی اثر باران را از فعالیت لرزه ای جدا کردند و در نتیجه موفق شدند که کاهش رانش های زمین را در طول زمان بر اساس روند ترمیم داخلی پوسته زمین مشخص کنند. این مطالعه هفته جاری در مجله Geology منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا