نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ایجاد ۲۰ سلامتکده طب سنتی با معماری ایرانی ـ اسلامی

 محمود خدادوست، معاون طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در نشست خبری اعلام دستاوردها و برنامه‌های معاونت تحت سرپرستی خود که امروز سه‌شنبه 3 شهریور ماه، در وزارت بهداشت برگزار شد با بیان اینکه طب سنتی ایران قدمتی چند هزار ساله دارد، گفت: قابلیت‌ها و توانمندی‌های این طب علیرغم قدمت چند هزار ساله آن و برخلاف مکاتب طبی دیگر کشورها دارای منابع غنی و معتبری از جمله کتاب قانون ابن سینا بوده که بیش از 500 سال در دانشگاه‌های اروپا تدریس می‌شده است.

برخی پزشکان توسعه طب سنتی را برنمی‌تابند

وی افزود: بسیاری از پزشکان متاسفانه توسعه طب سنتی در نظام سلامت را به دلیل عدم شناخت قابلیت‌ها و کاربردهای آن بر نمی‌تابند و از نظر آنان هر گونه استفاده از طب سنتی نوعی بازگشت به عقب است که این مسئله مسئولیت ما را دو چندان می‌کند.خدادوست تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی در سال 1958 استفاده از طب سنتی را در کنار طب رایج و بومی مورد تأکید قرار داد. هر چند تعریف این سازمان از این طب بیشتر به طب بومی و استفاده از دانش‌های منطقه‌ای نزدیک است.وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی عنوان کرده است که تا سال 2007 این طب به دلیل ریشه داشتن در باورها و اعتقادات مردم کشورها در نظام سلامت باید ادغام شود.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: دسترسی به طب سنتی به دلیل کلنگر بودن و ارزان بودن آسانتر است. همچنین استفاده از ظرفیت بومی دانش هر کشور به دلیل ریشه‌دار بودن در فرهنگ آن مردم و در دسترس بودن به اقتصاد سلامت کمک‌های شایانی می‌کند.

وی با بیان اینکه چین در سال 1951 در قانون اساسی خود استفاده از طب سنتی را تصویب کرده است و این مسئله موجب جهانگیر شدن طب چین شده است، اذعان کرد: کشور ما بیش از 100 سال پیش استفاده از خدمات سنتی را ممنوع اعلام کرد که این مسئله عقب ماندگی‌هایی را در استفاده از خدمات آن و توسعه زیر ساخت‌ها به وجود آورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران سپس به بیان دستاوردهای معاونت طب سنتی در دو سال گذشته پرداخت و گفت: در این دو سال چندین دستاورد و مصوبه برای توسعه طب سنتی در ایران انجام داده‌‌ایم که از جمله آن می‌توان به تشکیل شورای سیاستگذاری طب سنتی به ریاست وزیر بهداشت با حضور افرادی چون دکتر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب و همچنین رئیس کمیته‌ داروهای گیاهی نهاد ریاست جمهوری اشاره کرد.

وجود ده دانشکده طب سنتی در ده دانشگاه کلان منطقه‌ای کشور

وی ادامه داد: یکی از مصوبات این شورا وجود ده دانشکده طب سنتی در ده دانشگاه کلان منطقه‌ای کشور است. همچنین مصوبه‌ای نیز مبنی بر آشنایی با اصول و مبانی طب سنتی در برنامه آموزشی همه گروه‌های علوم پزشکی اضافه شد که هدف از این مسئله وارد کردن طب سنتی به نظام سلامت کشور است.

خدا دوست اضافه کرد: مصوبات دیگری چون ادغام خدمات طب سنتی در نظام سلامت، قرار گرفتن آموزش طب سنتی در برنامه‌های اصلی کمیته راهبری وزارت بهداشت و نیز تشویق همایش‌های علوم پزشکی که مشمول بازآموزی هستند برای استفاده از پنل آموزش طب سنتی و گرفتن یک امتیاز ویژه از آن دیگر مصوبات این معاونت بوده است.

وی با اشاره به تدوین بسته‌های آموزشی ویژه بهورزان، پزشکان خانواده و کارشناسان بهداشت عنوان کرد: امیدواریم از مهر ماه آینده در ده شهرستان از ده استان کشور به صورت پایلوت خدمات طب سنتی به وسیله این بسته‌ها آموزش داده شود.

خدادوست یادآور شد: تا سال گذشته در دانشگاه‌های علوم پزشکی هیچ متولی طب سنتی وجود نداشت که خوشبختانه از سال گذشته تاکنون یک اداره تعالی طب سنتی در دانشگاه‌ها ایجاد و شاخص‌های ارزیابی طب سنتی تعریف و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

تبدیل «پی اچ دی» طب سنتی به رزیدنتی طب سنتی

وی همچنین اعلام کرد: تبدیل «پی اچ دی» طب سنتی به رزیدنتی طب سنتی از جمله برنامه‌هاست که مقدمات آن تدوین و به دبیرخانه شورای علمی وزارت ارسال و امیدواریم تا سال 95 این رشته در دفترچه‌های آزمون رزیدنتی اعلام شود.

معاون وزیر بهداشت اعلام کرد: برنامه دیگر این معاونت احداث 20 سلامتکده طب سنتی با معماری ایرانی ـ اسلامی است که در حال حاضر مقدمات ساخت 17 سلامتکده در دانشگاه‌ها شروع شده و امیدواریم که سه سلامتکده دیگر به زودی به سرانجام برسد.

خدادوست اظهار کرد: در حال حاضر 10 سلامتکده وجود دارد همچنین 19 مرکز ارائه خدمات طب سنتی در کنار طب رایج به مردم خدمات ارائه می‌دهد.

برگزاری آزمون دریافت گواهینامه ارائه خدمات طب سنتی در سال جاری

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های آینده این معاونت تدوین آئین نامه‌ای برای ساماندهی خدمات دهندگان طب سنتی بود، گفت: در حال حاضر شش هزار پزشک وجود دارند که به ارائه این خدمات می‌پردازند که نیاز است این افراد ساماندهی شده و با داشتن گواهینامه به ارائه این خدمات بپردازند. لذا تصمیم بر این شده است از متقاضیان آزمون گرفته شده و پس قبولی به آنها گواهینامه ارائه خدمات طب سنتی اعطا شود این آئین نامه در حال حاضر در دفتر حقوقی معاونت‌های آموزش و درمان مراحل پایانی خود را می‌گذراند و ما قول می‌دهیم این آزمون امسال برگزار شود. در صورتی که پس از اجرای این آزمون کسانی بخواهند بدونه گواهینامه به ارائه این خدمات بپردازند شدیدا با آنها برخورد می‌شود.

وی تصریح کرد: ما مدعی هستیم که بنیان‌های طب سنتی را طب بوعلی و جرجانی تشکیل می‌دهند و هر کس خارج از این مبانی عدول کند تخلف انجام داده است.

خدادوست با اشاره به فعالیت عطاری‌ها عنوان کرد: آنها زیر مجموعه وزارت صنعت و معدن و صنف عطاری‌ها هستند آنها به هیچ عنوان حق عرضه‌ داروهای ترکیبی نداشته و براساس قوانین جاری هم باید صنف خود و هم وزارت صنعت و معدن بر آنها نظارت داشته باشد.

وی با اشاره به افرادی که در دانشگاه‌های غیر علوم پزشکی جلساتی برگزار و مدعی طب سنتی هستند، اظهار کرد: با جلساتی که با وزارت علوم برگزار کرده‌ایم ورود هر دانشگاه غیر علوم پزشکی به خدمات درمانی ممنوع و خلاف قانون است. از سوی دیگر پزشکی که طبابت می‌کند باید پروانه مطب داشته که این مسئله نیز بارها در قانون تصریح شده است.

خدادوست یادآور شد: با توجه به نیاز و خواست مردم مبنی بر استفاده از خدمات طب سنت،ی یک برخورد ایجابی مبتنی بر توسعه مراکز لازم است.

وی در پایان گفت: برنامه دیگری که قرار است اجرا شود ساماندهی مراکز ارائه دهنده فرآوردهای طب سنتی است که جزء مصوبات سال گذشته بود و امیدواریم امسال آن را اجرای کنیم.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل