نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فعالیت واحد پژوهشی دانشگاه شیراز در پروژه‌های ملی و منطقه‌ای

به گزارش سینا پرس فارس، منصور کنعانی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه بیان کرد: مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز به‌‌عنوان یکی از زیر مجموعه ‌های معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، قدمتی ۲۰ساله دارد و در سال۱۳۸۰به‌عنوان دفتر کارآفرینی و ارتباط با جامعه‌ی دانشگاه شیراز با هدف حمایت از ایده‌های نو دانشجویی پایه‌گذاری شده است.  
وی به بیان اهداف این مرکز پرداخت و اظهار کرد: اصلی ترین هدف مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه، طراحی ساختار و آماده‌سازی زیر ساخت‌های لازم برای حمایت از فعالیت های فناورانه‌ اساتید، دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه و متصل‌ کردن این ظرفیت های دانشگاهی به زیست بوم نوآوریشهری و ظرفیت های بیرون از دانشگاه می باشد. 
کنعانی از طراحی واحدهای مختلف در مدیریت مرکز نوآوری وکارآفرینی دانشگاه به‌منظور پیشبرد اهداف و فعالیت‌های این مرکز خبر داد و گفت: به‌طور کلی در ساختار جدید مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز، برحسب ضرورت و با هدفِگذار از دانشگاه نسل دوم به دانشگاه‌ نسل سوم و چهارم، واحدهای زیرمجموعه‌‌ مراکز نوآوری و شتابدهی تخصصی، مرکز خدمات فناوری، تحقیق و توسعه، مرکز تجاری‌سازی و صادرات فناوری و واحد ارتباطات و رویدادها طراحی شده است.
وی در ادامه به تشریح فعالیت‌های واحدهای مختلف مدیریت مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه پرداخت و توضیح داد: در راستای راه اندازی و تأسیس مراکز نوآوری نیز موفق به راه‌ اندازی مراکز نوآوری تخصصی علوم انسانی و نوآوری تخصصی علوم مهندسی شده‌ایم که خروجی‌های موفق این مراکز نوآوری تخصصی، بایستی در شتاب‌دهنده ها مسیر کوتاه و مؤثر برای جذب سرمایه و آغاز فرآیند ورود به بازار را طی کنند. 
این مقام مسئول با بیان اینکه شتاب‌دهنده‌ها در دانشگاه شیراز به‌طور رسمی از اواخر سال۱۳۹۵ آغاز بکار کرده‌اند، افزود: در سال ۹۶ شتاب دهنده دیموند با مجموع ۲۸تیم و ۱۰۶عضو، درسال ۹۷ شتاب‌دهنده‌ی کوانتوم با ۳۸تیم و ۱۳۹عضو با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی گردیده است و این شتاب‌دهنده از سال۱۴۰۰ با عنوان شتاب‌دهنده کوانتوم‌پلاس دانشگاه شیراز با گستردگی بیشتر به فعالیت ادامه می‌دهد. 
وی اضافه کرد: همچنین از سال ۹۹ نیز شتاب‌دهنده‌ی هاب شیراز با سرمایهگذاری مشترک با همراه اول با مجموع ۱۹تیم و ۶۰عضو فعالیت دارد.
به گفته دکتر کنعانی طی سال‌های گذشته چندین تیم موفق که ترکیبی از دانشجویان، دانش‌آموختگان و اعضای هیأت ‌علمی دانشگاه بوده اند، از طریق مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌های مستقر در دانشگاه شیراز به وجود آمده‌اند و در سایه‌ی آموزش‌ها و حمایت‌های هدفمند، ضمن تربیت نیروی انسانی توانمند، زمینه‌ی ظهور شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های هوش مصنوعی، ارتباطات دیجیتال، گردشگری، سلامت، فناوری‌هایابری، ربات‌های توان‌بخشی و فروش و تبلیغات دیجیتال را موجب شده‌اند که دستاورد باارزشی است. 
وی اظهار داشت: یکی از فعالیت‌های مهم دانشگاه بزرگ شیراز، ارتباط با شرکت‌ها، سازمان‌ها و صنایع مختلف در قالب قراردادهای همکاری فناورانه، پژوهشی و مشاوره‌ای است که این کار در مواردی کهموضوعات کلان و طولانی مدت در دستور کار باشد، از طریق پژوهشکده ها، مراکز تحقیقاتی و دفاتر فناوری ثبت شده توسط دانشگاهیان انجام می‌شود. هدف این گروه‌ها که همگی واحد فناوری نامیده می‌شوند رفع نیازهای علمی و فناوری کشور، ایجاد و گسترش ارتباطات اجتماعی و فرهنگی، تولید ثروت و اعتلای نام و برند دانشگاه شیراز است. 
کنعانی یادآور شد: در حال حاضر نزدیک به ۳۰واحد پژوهشی شامل چندین پژوهشکده، مرکز تحقیقاتی و دفتر فناوری در حوزه‌های علوم انسانی، فناوری‌های شهری، کشاورزی، صنایع غذایی، فناوری های نوظهور در دانشگاه شیراز فعالیت دارند و مجری‌گری پروژه‌های تاثیرگذار  ملی و منطقه‌ای را عهده‌دار هستند.

* ثبت ۹۰ اختراع طی سه سال گذشته از سوی دفتر مالکیت فکری دانشگاه شیراز

او در ادامه به فعالیت بخش مالکیت فکری که از زیر مجموعه واحد فناوری می باشد، اشاره و  بیان کرد: از سال ۱۳۸۸ اداره‌کل مالکیت فکری کشور داوری ادعانامه‌ هایی برای ثبت اختراع به اداره‌کل ثبت اختراعات کشور ارجاع می‌شده است را بر عهده‌ چند دانشگاه مرجع و مؤسسه‌ علمیکشور از جمله دانشگاه شیراز قرار داد. 

کنعانی عنوان کرد: طی ۳سال گذشته تعداد ۲۱۲ ادعای اختراع بررسی شده است که ۹۰ مورد ادعای اختراع ثبت شده و ۳۳ ادعای اختراع ثبت شده مربوط به اعضایهیأت ‌علمی و دانشجویان دانشگاه شیراز از سوی دفتر مالکیت فکری دانشگاه شیراز داوری و برای ثبت به اداره ثبت اختراعات کشور ارسال شده است.  

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

خروج از نسخه موبایل