نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر مهار آنزیم β اکسیداسیون بر رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی پروستات

دکتر فاطمه کرمی تهرانی استاد و محقق دانشگاه تربیت مدرس با همکاری پژوهشگرانی از دیگر موسسات علمی با پشتیبانی مادی و معنوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی (بنیاد ملی علم ایران) مطالعه بررسی اثر مهار آنزیم کارنیتین پالمیتویل ترانسفراز-1 بر روند رشد و آپوپتوز رده های سلولی 3PC و LNCaP را انجام داد.

مطالعات قبلی نشان داده اند که گلیکولیز برای رشد و تکثیر سلولهای سرطانی ضروری می باشد. با این وجود بر اساس برخی مطالعات، سلولهای سرطانی پروستات برای تامین نیازهای بیوانرژتیک خود به اکسیداسیون اسیدهای چرب متکی می باشند. بنابراین، در مطالعه حاضر اثر مهار آنزیم کلیدی مسیر β اکسیداسیون، یعنی کارنیتین-پالمیتویل ترانسفراز-1 بر رشد و تکثیر رده های سرطان پروستات (PC3 و LNCaP) مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این مطالعه، ابتدا غلظتی از مهارکننده ( اتوموکسیر)، که سبب حداکثر مهار آنزیم مذکور می شد، تعیین گردید. سپس در حضور این غلظت، بقاء سلولهایPC3 وLNCaP در زمانهای 24،48 و 72 ساعت تعیین و با استفاده از Annexin V-FITC، سنجش فعالیت ویژه کاسپاز 3 و رنگ آمیزی هوخست 33258، ابعاد مختلف آپوپتوز ارزیابی شد. همچنین در پاسخ به تیمار با اتوموکسیر ، تغییرات سطح ATP نیز مورد سنجش قرار گرفت. از طرف دیگر، با افزودن پالمیتات به محیط کشت، اثر اسیدهای چرب برونزاد بر رشد و تکثیر سلولها ارزیابی گردید.

نتایج نشان داد که اتوموکسیر در غلظت 100 میکرومولار، حداکثر کاهش فعالیت آنزیم کارنیتین-پالمیتویل ترانسفراز-1 را سبب گردید. تیمار سلولها با اتوموکسیر در غلظت مذکور، منجر به کاهش معنی دار سطح ATP گردیده است، در حالیکه اثر معنی داری بر رشد ، القاء آپوپتوز، افزایش فعالیت کاسپاز 3 و ایجاد تغییرات مورفولوژیک مختص آپوپتوز نداشته است. در حضور پالمیتات، فعّالیت آنزیم کارنیتین-پالمیتویل ترانسفراز-1، بویژه در رده LNCaP بطور معنی داری افزایش یافت.

بر اساس نتایج حاضر می توان نتیجه گرفت که سلولهای سرطانی پروستات از اسیدهای چرب برای تامین انرژی استفاده می نمایند، در حالیکه مهار متابولیسم اسید های چرب اثر چندانی بر رشد و تکثیر رده های مورد مطالعه ندارد و احتمالا سلولهای سرطانی پروستات همانند بسیاری از انواع دیگر سلولهای سرطانی به گلوکز برای تامین ماده و انرژی متکی هستند. بعلاوه سلولهای رده LNCaP از لحاظ متابولیکی از رده PC3 متفاوت هستند. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،از این طرح مقالاتی نیز در مجلات علمی به چاپ رسیده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل