نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خیرین در پیشگیری و رفع آسیب های اجتماعی ورود کنند

به گزارش سینا پرس فارس، سلیمان کرمی در نشست خبری خود با خبرنگاران به تشریح اقدامات و آخرین وضعیت طرح جامع ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن خواب اشاره و بیان کرد: در آخرین جلسه ای که در۱۷ آذر ماه با حضور ریاست جمهوری برگزار گردید و ابلاغ مصوبات این جلسه، مقرر گردید از ابتدای دی ماه سال جاری طرح جامع ساماندهی معتادین متجاهر و کارتن خواب در سراسر کشور به صورت یکساله در دستور کار قرار گیرد.
وی اظهار داشت:  این اقدام با همکاری دستگاه های اجرایی در این حوزه انجام می شود و باتوجه به اینکه طرح جمع آوری در گذشته به صورت مقطعی انجام میشد و باتوجه به  ظرفیت ۴۰۰ نفره پذیرش مراکز ماده ۱۶ و محدودیت های اعتباری که وجود داشت این طرح به صورت نهادینه و موثر انجام نمیشد،  اما با اجرای این طرح مقرر شده است تا ۵۰ درصد تأمین هزینه از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر و ۵۰ درصد از محل ظرفیت های استانی از جمله شهرداری، خیرین و سایر دستگاه هایی که می توانند در این امر مشارکت داشته باشند، تأمین شود. 
کرمی با بیان این خبر که از بهمن ماه جاری همه معتادین متجاهر در کل استان فارس چه در مرکز استان و چه در شهرستان ها جمع آوری می شوند، گفت: این افراد را در مراکزی که بهزیستی چه در سطح شهرستان ها و چه در  مراکز ماده ۱۶ تعیین کرده است ساماندهی می شوند تا مسیر درمان را طی کنند.
وی همچنین با بیان اینکه باتوجه به همدلی که در سطح استان فارس ایجاد شده است توانستیم با همکاری همه جانبه ای که‌ وجود دارد این طرح را به سرانجام برسانیم، افزود: مرحله اول اجرای این طرح شامل جمع آوری و مرحله دوم حوزه درمان می باشد که در طی دو دوره ۳ ماهه این افراد نگهداری می شوند و با حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز یک دوره شش ماهه دیگر جهت نگهداری این افراد در دستور کار است. 
او در خصوص هزینه نگهداری از این افراد گفت: هزینه نگهداری این افراد روزانه ۳۵ هزار تومان و هزینه غربالگری ۱۶۰ هزار تومان است و با سایر هزینه کردی که انجام می شود ماهیانه ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هر معتاد متجاهر هزینه دارد.  
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس عنوان کرد: از ۱۶۰۰ معتاد متجاهر تعداد ۳۰۰ نفر غیر بومی استان هستند اما این موضوع را به صورت قطعی نمی توان اعلام کرد. 
وی افزود: در شهر شیراز  ۱۶ محله پر آسیب داریم و با اجرای طرح ساماندهی این محلات و مناطق را پس از اجرای طرح جمع آوری براساس تکلیف ابلاغی از سوی استاندار فارس و تشکیل یک قرارگاه در دستور کار خواهیم داد.  
کرمی با تأکید بر اینکه در حوزه امنیتی نیز براساس مطالبه مردمی اقدامات لازم انجام می شود، گفت: باتوجه به محدودیت ها و  مستندات قانونی که باید ارائه شود در حوزه  خرده فروشان و عرضه کنندگان مواد مخدر نیز دستگاه های انتظامی و قضایی به جد ورود خواهند کرد. 
این مقام مسئول با بیان اینکه شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این خصوص اعلام آمادگی نموده اند، گفت: همچنین مقرر شده است تا شهرداری فضاهای بلا استفاده خود را در اختیار خیرین قرار دهند تا پس از طی شدن دوره سم زدایی و درمان افراد بهبود یافته موضوع اشتغالزایی آنها در دستور کار قرار گیرد. 
کرمی در ادامه این جلسه خاطر نشان کرد: مقرر گردید تا ۴ مرکز در شمال، جنوب، شرق و غرب برای پوشش معتادین متجاهر شهرستانی ایجاد شود که این مراکز شامل شهرستان های فسا، داراب، مرودشت و کوه چنار کازرون می باشد که این قول داده شده است تا ۵۰ درصد از تسهیلات راه اندازی این مراکز از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تأمین شود. این در حالیست که در حوزه غربالگری نیز مددکاران بهزیستی تعداد ۱۱۲ نفر را پایش کرده اند و به این مراکز شهرستانی ارجاع داده اند. 
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر فارس تأکید کرد: تمام شهرستان ها باید معتادین متجاهر خود را بپذیرند و با مشارکت سایر دستگاه های اجرایی متولی از این افراد حمایت کنند. 
کرمی در پایان عنوان کرد: هم اکنون طرح هر ایرانی یک سفیر پیشگیری از اعتیاد در محلات، شهرها و روستاهای سراسر کشور اجرایی است و تا جامعه نسبت به این‌ موضوع حساس نشود این آسیب مدیریت نمی شود و بایستی این فرهنگ سازی نهادینه شود تا خیرین در حوزه  آسیب های اجتماعی هم نقش آفرینی کنند؛ چرا که در استانی همچون فارس که مهمان نوازی آن زبانزد عام است خیرین تشویق شوند و به سمت کمک به رفع آسیب های اجتماعی روی بیاورند.

گزارش: زینب برزگر

خروج از نسخه موبایل