نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افتتاح اولین مرکز تولید رادیو دارو در جنوب کشور

به گزارش سینا پرس فارس، دکتر محمود تابنده در آیین افتتاح اولین مرکز سیکلوترون در بیمارستان قلب کوثرگفت: از ۱۷ سال پیش تلاش برای تهیه و راه اندازی دستگاه “پت سی تی” که کمک بسیار زیادی در خصوص تشخیص و درمان بیماران سرطانی است آغاز شده و امروز بایاری خیران شاهد بهره برداری از آن هستیم.
او با تاکید بر این که این دستگاه پیشرفته کمک بسیار بزرگی در تشخیص و درمان سرطان ها پس از روند شیمی درمانی است، افزود: با کمک این دستگاه پزشک و بیماران می توانند از تاثیر روند شیمی درمانی و میزان تاثیر آن اطلاع یابند.
وی اظهار داشت: پس از گذشت سالها، با تلاش وپیگیری های فراوان و با مشارکت خیرین توانستیم دستگاه پت را در شهر شیراز راه اندازی کنیم و برای اولین بار در جنوب کشور بیماران از خدمات آن بهره مند می شوند. اما دستگاه پت سی تی نیاز به یک رادیودارو دارد تا وارد بدن شده و به کمک آن عکسبرداری را انجام دهد. این رادیو دارو یک ماده هسته ای است که باید توسط دستگاه ایبنام سیکلوترون تولید شود و در گذشته این دستگاه تنها در تهران وجود داشت.
او افزود: در طول ۴ سال گذشته مجبور به واردات این ماده از پایتخت بودیم و باتوجه به اینکه طول عمر آن کمتر از ۲ ساعت است، در هنگام انتقال به شیراز با مشکلات زیادی نظیر تاخیر هواپیما روبرو بودیم که گاهی مجبور به خرید ۱۰ برابر دارو برای انجام آزمایشات لازممی شدیم.
دکتر تابنده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش مؤثر خیرین درخرید این دستگاه و قدردانی از تلاش مسئولین استانی در جهت صدور مجوزها ادامه داد: با افتتاح این مرکز دیگر نیاز به واردات دارو از تهران نداریم و می توانیم نیازهای مراکز درمانی شیراز و استان های همجوار را در این زمینه تامین کنیم.
مدیر عامل بنیادقلب فارس تأکید کرد: با افتتاح و راه اندازی این دستگاه می توانیم برای ۱۰ مرکز تامین دارو کنیم و استان های جنوبی همچون بوشهر و بندرعباس، اهواز و اصفهان راپشتیبانی نماییم.
دکتر تابنده یادآور شد: در وضعیت فعلی اگر فردی بخواهد یک مرکزسیکلوترون همانند سیستم مرکز بیمارستان کوثر راه اندازی کند قریب به ۳۵۰ میلیاردتومان باید هزینه کند و با اقدامی که انجام شده است هر یک مرکز پت سی تی که راهاندازی شود می توانیم به آنها در تهیه رادیو دارو کمک کنیم.
گسترش بیمارستان کوثر ازدیگر موضوعاتی بود که دکتر تابنده ماه به آن اشاره کرد و گفت: همانگونه که طی سالهای گذشته با بهترین دستگاه ها خدمات سلامت را به مردم ارائه کردیم در آینده نیز بابرنامه ریزی صورت گرفته ساختمان الحاقی کنار بیمارستان را که دارای ۳۰ هزار متر زیر بنای پزشکی است را با کمک و مساعدت های همیشگی خیرین انسان دوست به بهرهبرداری خواهیم رساند. این مرکز شامل اتاق های عمل، مرکز اورژانس، کلینیک های بررسی بیماران، بخش توانمندسازی بیماران بعد از عمل و محل اقامت همراهان بیماران و به همراه ایجاد فضای پارکینگ است و امید می رود با کمک خیرین و حمایت های مسئولین بتوانیم هر چه زودتر عملیات اجرایی آن را به پایان برسانیم.

 

گزارش: زینب برزگر

خروج از نسخه موبایل