نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مصرف کدام مواد غذایی به مبتلایان به فشارخون بالا توصیه می شود

به گزارش سینا پرس فارس، عوامل ژنتیکی و محیطی هر دو در ایجاد پرفشاری خون دخیل است. بنابراین پیشگیری از این بیماری باید از دوران ابتدایی زندگی مدنظر قرار گیرد و در این میان حفظ وزن مناسب یکی از اقدامات مهم و ضروری در پیشگیری از این بیماری محسوب می شود. خطر پرفشاری خون در افرادی که نمایه توده بدنی (BMI) بالاتر از ۲۵ و به ویژه بالاتر از ۳۰ دارند بیشتر است.
پیروی از یک رژیم غذایی سالم باید به عنوان اصلی ترین پایه درمان این بیماری قرار گیرد. نخستین اقدام رژیمی در کنترل فشارخون بالا محدود کردن میزان سدیم دریافتی است که توصیه می شود میزان نمک کمتری هنگام پخت به غذا اضافه شود و نمکدان از سفره حذف شود.
علاوه بر این در آماده سازی برخی از مواد غذایی، سدیم و یا نمک اضافه می شود که باید مصرف این مواد غذایی نیز محدود و یا حذف شود.
غذاهایی نظیر انواع کنسروها، سوپ ها و غذاهای آماده، سس سالاد، سویا سس، خردل، گوشت های نمک سود شده و دودی، گوشت های فراوری شده مثل سوسیس و کالباس، تنقلاتی مانند چوب شور، چیپس، پفک و کراکرها، آجیل شور، خیارشور، زیتون، آبغوره و ترشی که نمک به آنها اضافه شده است، حاوی سدیم است.
همچنین توصیه می شود مصرف نان، بیسکوئیت، کیک و شیرینی هایی که حاوی جوش شیرین یا بیکینگ پودر است، بسیار محدود شود.
توصیه می شود افراد مبتلا به پرفشاری خون روزانه از انواع میوه ها و سبزی ها استفاده کنند و دست کم پنج واحد میوه و سبزی در طول روز مصرف شود.
مصرف حبوبات و غلات کامل در رژیم غذایی این افراد قرار گیرد. مغزها در صورتی که به شکل خام مصرف شود و به آنها نمک اضافه نشود، توصیه می شود.
شیر و لبنیات نیز به دلیل اینکه منبع خوبی از کلسیم محسوب می شود در کنترل فشار خون بالا نقش دارد. در نهایت پیشنهاد می شود هر فرد از برنامه غذایی مناسب شرایط جسمانی و بیماری خود استفاده کند و در مصرف منابع غذایی، تنوع و تعادل رعایت شود.

منبع: دکتر «زهرا حسن زاده» دکترای تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز

خروج از نسخه موبایل