نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تأثیر گذاری تصمیمات حوزه سلامت و پیامدهای آن بر جامعه

به گزارش سینا پرس فارس، فردین علیخواه در نشست مجازی شهر و ارزیابی تاثیر سلامت که به میزبانی گروه پژوهشی علوم رفتاری و مرکز ارزیابی جهاد دانشگاهی استان فارس برگزار شد، عنوان کرد: با شیوع پاندمی کرونا تأثیر سلامت و اهمیت آن بیش از قبل نمود پیدا کرد.
وی با بیان اینکه بخش بسیار مهم و قابل ملاحظه انجمن بین‌المللی تاثیر، تاثیر ارزیابی سلامت است، بیان کرد: هر چقدر از طرح موضوع ارزیابی تاثیر می‌گذریم براساس اهمیت مسائل، انشعاباتی در آن رخ می‌دهد و به عنوان مثال: ارزیابی تاثیر اجتماعی در واقع یک انشعابی از ارزیابی تاثیرات زیست محیطی است. 
این عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان اضافه کرد: ارزیابی تأثیر سلامت نیز دغدغه این دارد که تصمیماتی که اتخاذ می‌شود یا قوانینی که تصویب و به مرحله اجرا می‌رسد، در مجموع در سلامت مردم چه تاثیری خواهد داشت. 
علیخواه گفت: با بررسی مسائل اخیر همچون عرصه انرژی و سوخت مازوت نیروگاه ها، مسئله آب، برگشت محصولات کشاورزی به دلیل وجود سموم از برخی کشورها خواهیم دید که این مشکلات چه دغدغه‌ای ایجاد کرده است و در شبکه‌های اجتماعی نیز شاهد آن بوده ایم. 
او با تأکید بر اینکه گاهی تصمیماتی که در خصوص سلامت گرفته می‌شود تاثیر و پیامدهای آن بر جامعه هم تاثیرگذار است، افزود: طی سالهای اخیر شاهد رشد سرسام آور مراکز خرید و پاساژها و گسترش داروخانه‌ها و درمانگاهها و بیمارستان‌ها می باشیم که این دو به اشکالی با یکدیگر مرتبط هستند؛چرا که با مباحثی همچون تجاری شدن، سود، کالایی شدن فرهنگ و … در جامعه ایران مواجه ایم. 
این عضو هیأت علمی همچنین در ادامه این نشست در خصوص رونمایی از کتاب “ارزیابی تاثیر سلامت” تالیف و انتشار آنرا اتفاقی مبارک دانست که به همت جهاددانشگاهی فارس رقم خورد و افزود: حرکت گام به گام، نشان دادن تحولات تاریخی موضوع و روانی متن از ویژگی‌های شاخص این کتاب است.
شایان ذکر است در پایان این نشست مجازی از کتاب "ارزیابی تاثیر سلامت" که توسط معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی استان فارس تالیف و منتشر شده است، رونمایی شد.

گزارش : زینب برزگر

خروج از نسخه موبایل