نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

راه های نوآوری و پژوهش در علوم پزشکی در شرایط کمبود و محدودیت

به گزارش سینا پرس فارس، به نقل از روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر «محمود نجابت» در آیین که از سوی مراکز تحقیقاتی صرع و علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با همکاری استانداری فارس برگزار شد، گفت: حتی در بسیاری از کشورهای اروپایی، هنوز هم دانشگاه های نسل دوم وجود دارد.
او همچنین با اشاره به اهداف این همایش مجازی و تجارب اساتید علوم پایه و بالینی حاضر در این برنامه، با توجه به وابسته بودن دانشگاه ها به بودجه دولتی در شرایط کنونی، خواستار همفکری نخبگان دانشگاهی، ارایه راهکار برای بهبود این وضعیت و پیشقدم شدن برگزار کنندگان در اجرای موضوع وبینار شد.

*تاکید معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه بر اجرای طرح های تحقیقاتی اثرگذار بر سلامت

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز دیگر عضو این مراسم بود که با ارایه گزارش منتخب برخی فعالیت ها در این عرصه گفت: در سال گذشته، در حوزه پژوهش های اثرگذار بر سلامت در میان دانشگاه های علوم پزشکی کشور، رتبه نخست را به دست آوردیم، اما به این دستاورد بسنده نمی کنیم و امسال از واحدهای پژوهشی درخواست شد تا با برنامه ریزی، بخشی از طرح های تحقیقاتی خود را در زمینه طرح های اثرگذار بر سلامت اختصاص دهند.
دکتر «مهتاب معمارپور» همچنین پیرو تاکید استاندار فارس در این نشست مبنی بر توجه بیش از پیش به حیطه «ترجمان دانش»، اضافه کرد: هرچند ترجمان دانش، هم اکنون اجرا می شود و نتایج پژوهش ها در سامانه کشوری مربوط ثبت شده و در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد، اما در حال طراحی برنامه های جدیدتری برای ارتقای ترجمان دانش هستیم.
او با قدردانی از نظرات ارشادی و حمایت های استاندار فارس در حوزه توسعه فناوری های سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ابراز امیدواری کرد تا با راه اندازی پارک علم و فناوری سلامت در آینده بتوانیم شاهد شکوفایی فناوری در این دانشگاه باشیم.
دکتر معمارپور توضیح داد: هزینه اثربخشی پژوهش ها، پیوند توانمندی های علمی با نیازهای جامعه، ارتباط دانشگاه علوم پزشکی شیراز با شهرک صنعتی شیراز، توسعه فعالیت های گروهی، استفاده از پایگاه های داده های جهانی با دسترسی آزاد، زیست‌داده‌ورزی(Bioinformatics)، هوش مصنوعی در پزشکی، گسترش همکاری های علمی با دانشمندان و دانشگاه های معتبر جهان، از جمله موضوعاتی بود که از سوی سخنرانان ارایه شد.
رییس مرکز تحقیقات صرع دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دبیر این همایش نیز گفت: پژوهشگران، باید از توانایی شناخت مشکلات و ارایه راهکار برای برطرف ساختن آنها برخوردار باشند که یک دسته از این مشکلات، محدودیت های مالی و تجهیزاتی است که به سبب تحریم های ظالمانه بر ما تحمیل شده است.
دکتر «علی اکبر اسدی پویا» ادامه داد: بنابراین باید راهکارهایی بیابیم که در زمان تحریم ها نیز بتوانیم پژوهش هایی که به امکانات و هزینه کرد مالی کمتری نیاز دارند را اجرا و به جامعه کمک کنیم.
او افزود: در همین راستا، این همایش مجازی را طراحی کردیم تا با همفکری اساتید صاحب نظر و نخبه دانشگاهی، راهکارهایی اندیشیده شود که همزمان مشکلات را پشت سر بگذاریم و با فکر و پشتکار بتوانیم کمبودهای مالی را جبران کنیم.
شایان ذکر است در این همایش مجازی، پیشنهادهای اجرایی مشخص برای رونق تولید و فناوری در دانشگاه از سوی دکتر «افشین امینی»، مشاور سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در امور برنامه ریزی و رییس مرکز سیاستگذاری و برنامه ریزی دانشگاه مطرح شد و دکتر«نصراله عرفانی»، معاون بین الملل دانشگاه نیز در حیطه ارتباطات بین المللی دانشگاه، مطالبی بیان کرد.

خروج از نسخه موبایل