نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بیش از ۴۳ درصد سالمندان فارس مبتلا به چاقی هستند

به گزارش سینا پرس فارس، عباس رضائیان زاده  با اشاره به آغاز دوازدهمین بسیج ملی تغذیه در کشور، عنوان کرد: هدف مهم این پویش سلامت محور ترویج تغذیه صحیح در کشور است و امسال نیز شعار محوری دوازدهمین بسیج ملی تغذیه که از پانزدهم دی آغاز شده و تا سی ام دی ۱۴۰۰ ادامه دارد «تغذیه، کرونا، واکسیناسیون» نامگذاری شده است.
وی اظهار داشت: با پیشرفت دانش پزشکی و توسعه پژوهش های علمی، بیش از گذشته اهمیت تغذیه و اصول تغذیه صحیح به عنوان یکی از عوامل موثر در بیماری های مزمن و غیرواگیر مشحص می شود.
او چاقی و اضافه وزن را یک مشکل اساسی در حوزه سلامت همه جوامع دنیا خواند که بیماری های بسیاری مانند دیابت، پر فشاری خون و بیماری های قلبی و عروقی را به همراه دارد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه حوزه سلامت می کوشد تا جامعه را در زمینه تغذیه صحیح آگاه ساخته و روش تغذیه سالم را به مردم آموزش دهد، افزود: چاقی و سوء تغذیه، هر دو می تواند عامل خطر و زمینه ساز بسیاری از بیماری ها باشد.
دکتر رضائیان زاده در ادامه به آمارهای به دست آمده در این زمینه اشاره کرد و گفت: در استان فارس ۲/۲ درصد کودکان، ۱۷ و نیم درصد نوجوانان، ۳۳ و سه دهم درصد جوانان، ۵۷.۸  درصد میانسالان و ۴۳.۳ درصد سالمندان مبتلا به چاقی هستند که نشان می دهد میانسالی دورانی است که بسیاری از بیماری های مزمن در این دوره آغاز می شود و آگاه سازی این گروه سنی در زمینه اهمیت تغذیه صحیح، بسیار اهمیت دارد. 
معاون بهداشت دانشگاه کم وزنی و لاغری شدید را نیز در کنار چاقی و پر وزنی، از مواردی برشمرد که باید مورد توجه قرار گیرد و اظهار کرد: بر اساس مطالعاتی که در سراسر دنیا انجام شده، چاقی به عنوان یکی از عوامل تشدید کننده بیماری کووید۱۹ مطرح شده است. 
او با بیان اینکه مصرف فست فودها و تنقلات ناسالم از مواردی است که باعث افزایش چاقی در جامعه می شود، تاکید کرد: بحث تغذیه باید به صورت جدی پیگیری شود و همه باید تلاش کنیم تا آگاهی جامعه را در این زمینه افزایش دهیم و اصحاب رسانه می توانند در این راستا نقش موثر و ویژه ای داشته باشند.
معاون بهداشت دانشگاه در ادامه از فعالیت ۱۰۲ کارشناس ارشد و کارشناس تغذیه در مراکز جامع خدمات سلامت فارس خبر داد و افزود: با تلاش این مجموعه در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، پنج هزار و ۲۶۵ مادر باردار استان تحت پوشش قرار گرفته اند که تاکنون بسته های غذایی به ارزش بیش از دو میلیارد تومان به آنان ارایه شده است؛ همچنین دو هزار و ۹۳۷ مادر باردار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز به طور جداگانه از خدمات دانشگاه بهره مند می شوند.
دکتر رضائیان زاده همچنین با تاکید بر اهمیت نظارت و بازدید از مراکز تهیه، تولید و پخش مواد غذایی اضافه کرد: این موضوع به صورت مستمر از سوی کارشناسان بهداشتی در سطح استان در حال انجام است.

گزارش: زینب برزگر

خروج از نسخه موبایل