نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

احتمال دوقطبی شدن شخصیت در افراد باهوش

یکی از پژوهشگرانی که در این رابطه به پژوهش و تحقیقات گسترده ای پرداخته است ، پروفسور دانیل اسمیت (Daniel Smith) از دانشگاه گلاسکو است . وی و تیم تحقیقاتی اش در رابطه با وجود تاثیر و ارتباط احتمالی بین هوش بالا، خلاقیت و اختلال دو قطبی مطالعاتی مستمر داشته اند . در این گفتگو به  مسائل مختلف در این زمینه پرداخته شده است . 

اختلال دو قطبی چیست و چه ارتباطی با ضریب هوشی بالا دارد؟

اختلال دوقطبی (شیدایی – افسردگی) نوعی اختلال خلقی بوده که در گروه بیماری های خفیف روانی طبقه بندی می شود. افراد مبتلا به این بیماری دچار تغییرات شدید خلقی و رفتاری می ‌شوند و دوره هایی از افسردگی شدید را تجربه می کنند. اختلال دو قطبی به صورت معمول در آخر دوره نوجوانی یا اوائل دوره بزرگسالی ظاهر می‌ شود.  

پژوهش های تیم تحقیقاتی ما نشان می دهد که رابطه ای قطعی بین هوش، خلاقیت و طول عمر ویژگی های شیدایی و جنون (اختلال دو قطبی) وجود دارد و همچنین این تحقیقات مشخص می کند که اختلال دو قطبی می تواند صفات تطبیقی ​​مانند هوش ، خلاقیت و مهارت های کلامی را تحت تاثیر قرار دهد.

در رابطه با روند مطالعات تیم تحقیقاتی خود توضیح دهید.

در این پروژه پژوهشی ، تعدادی از دانشمندان دانشگاه های گلاسکو، بریستول، کاردیف انگلستان و دانشگاه تگزاس ، داده ها و اطلاعات والدین و کودکانی که در دهه 1990 در Avon بخشی از انگلستان متولد شده اند، را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند.

آن ها به بررسی ارتباط بین ضریب هوشی دوران کودکی در هشت سالگی و ویژگی های جنون در اوایل بزرگسالی ، در سن 22 – 23 سالگی پرداخته و آن را ارزیابی کرده اند. این پژوهشگران دریافتند که کودکانی که از هوش بالاتری برخوردار هستند، بیشتر در معرض ابتلا به اختلال دو قطبی در بزرگسالی قرار دارد.

  بین ضریب هوشی و اختلال دو قطبی چه ارتباطی وجود دارد؟

من ارتباط احتمالی بین هوش بالا، خلاقیت و اختلال دو قطبی که در این مطالعات به دست آمده را تایید می کنم. با توجه به پژوهش های جدید تیم تحقیقاتی ما ، عملکرد بهتر در آزمون های هوش در سن هشت سالگی باعث ایجاد نشانه های اختلالات دو قطبی در اوایل بزرگسالی می شود. البته باید این مساله را روشن کنم که ضریب هوشی بالا در دوران کودکی به عنوان یک عامل خطر برای اختلاق دو قطبی محسوب نمی شود اما ارتباطی بین ضریب هوشی و اختلال دو قطبی وجود دارد که امکان ایجاد آن را افزایش می دهد . به نظر می رسد که این موضوع نیاز به بررسی و مطالعه بیشتر دارد.

شما از چه روشی برای دستیابی به این نتایج استفاده کردید ؟

در اندازه گیری ضریب هوشی در مقیاس کامل ، کودکان هشت ساله از  هر دو نوع هوش کلامی (verbal IQ) و هوش اجرایی (performance IQ) برخوردار هستند. اطلاعات و داده های ترکیب شده از  هزار و 881 نفر نشان می دهد که ارتباطی قطعی بین این دو وجود دارد. در واقع محققان ما دریافتند ، افرادی که ویژگی های جنون و شیدایی در آنها در رتبه 10 درصد تعیین شده، در دوران کودکی ، ضریب هوشی اشان 10 امیتاز بالاتر از آنهایی بوده که امتیازشان در کمتر از رتبه 10 درصد ویژگی های جنون و شیدایی بوده است. علاوه بر این، آنها ارتباطی بین ضریب هوشی کلامی (VIQ) قوی و ویژگی های جنون و شیدایی پیدا کردند. من معتقدم اختلالات خلقی همانند اختلالات دوقطبی بهایی است که انسان در برابر داشتن هوش، خلاقیت و مهارت های کلامی پرداخت می کند.

در خاتمه لازم به توضیح است که پروفسور اسمیت و تیم تحقیقاتی اش به این نتیجه رسیدند که چگونه احتمال ابتلای به اختلالات دو قطبی از طریق نسل مورد انتخاب قرار می گیرد و به اعتقاد محققان این بررسی ها و مطالعات می تواند به ایجاد روشی برای تشخیص اختلالات دو قطبی در اوایل بزرگسالی کمک کند.

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله انگلیسی روان پزشکی (British Journal of Psychiatry) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل